دانشجوی افغان در شهر ووهان چین: امیدوارم مشکلات ما درک شود

© REUTERS / Stringer/Darley Shenحالت اضطرار در چین به دلیل شیوع ویروس کرونا
حالت اضطرار در چین به دلیل شیوع ویروس کرونا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وضعیت اضطراری در چندین شهر چین به دلیل بروز ویروس کرونا، زندگی دانشجویان افغانستان در این کشور را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

قدرت‌الله نصرت دانشجوی سال سوم انجنیری ساختمانی در شهر ووهان چین که مرکز اصلی شیوع این ویروس خوانده شده، در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری اسپوتنیک، از تازه‌ترین جزییات زندگی شهروندان افغانستان در این شهر می‌گوید:

چند نفر از افغانستان در آن شهر استید؟

در این شهر محصلین و شهروند که از افغانستان استیم. نزدیک به شصت تن به شمول دانشجویان لیسانس، ماستری، دکترا استیم و همزمان 3-4 خانواده افغان نیز در این شهر زندگی می‌کنند. 
در چه شرایطی هستید؟

این شهر از تاریخ  23 جنوری قرنطین است و ترانسپورت عمومی مثل بس، مترو و میدان هوایی تعطیل است. شرایط در کنترول دولت است و دولت از ما خواسته وقتی کار ضروری نداریم، از خانه بیرون نشویم و در صورت بیرون شدن باید حتمن ماسک پوشیده شود. آنها گفته است در صورت بروز مشکل به اساتید یا داکتر خبر بدهید.

آیا کسی از شما مریض شده یا علایم بیماری دارد؟

خوشبختانه از شهروندان افغانستان در این شهر یا دیگر شهرهای چین، کسی به این بیماری مبتلا نشده است. ما در ارتباط پیوسته با دانشگاه‌ها استیم. در دانشگاه‌ من اساتید موظف شده اند تا وقتی بیرون میشویم صحت ما را و حرارت بدن ما را چک می‌کنند و همیشه با ما در تماس بوده و از صحت ما می‌پرسند.

یا با سفارت افغانستان در چین در تماس هستید؟

ما محصلان در یک گروه «وی‌چت» با هم تماس و ارتباط داریم و در همان گروه سفیر کبیر افغانستان و برخی از کارمندان سفارت نیز هستند و همیشه از ما احوال میگیرند و با ما در تماس استند. سفارت افغانستان از روز سوم قرنطین با ما در تماس استند و وعده داده اند که اگر بتوانند سهولت ایجاد شود و در صورتی که نیاز به کمک باشد، سفارت همکاری خواهد کرد.

آیا کمکی از سفارت یا دولت افغانستان دریافت کردید؟

چون وضعیت اضطراری است مسیر مشخصی برای کمک از طرف سفارت وجود ندارد. سفارت برای یافتن یک راه حل برای شهروندان افغانستان ابراز آمادگی کرده و با شهروندان افغانستان و دولت چین در تماس است.

آیا دارو، ماسک و تجهیزات مورد نیاز دارید؟

داور به ما زیاد توصیه نمیشود، دانشگاه ما برای دانشجویان ماسک فراهم کرده است. تجهیزاتی هنوز نیاز نیست، اگر نیاز باشد اساتید با ما در تماس استند و در صورت نیاز فراهم خواهند کرد.

آیا قصد دارید به افغانستان برگردید؟ اگر بله، چه اقداماتی اتخاذ کردید؟

یک ترس از بازگشت به افغانستان وجود دارد که می‌ترسیم خدای ناخواسته مبادا مشکلی برای ما رخ داده و این ویروس از طریق ما به افغانستان سرایت کند. ولی به بازگشت علاقه داریم چون اینجا فقط در اتاق مانده‌ایم. درست است که مطالعه می‌کنیم یا فیلم می‌بینیم یا درس می‌خوانیم، اما نگران صحت خود هم استیم. قرار وعدۀ سفیر افغانستان، دولت افغانستان و چین در تماس استند تا اگر فرصتی فراهم باشد ما را به افغانستان بفرستند. البته مشکلاتی وجود دارد و امیدواریم دولت افغانستان مشکل را درک کرده و شرایط را فراهم کند. هرچند وزیر صحت افغانستان گفته است که به محصلان افغان در چین اجازۀ بازگشت را نمی‌دهند، اما باید درک کنند که صحت ما نیز مهم است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала