حکمتیار: طالبان به جای آمریکا با افغان‌ها مذاکره کند

© Sputnik / JAKحکمتیار
حکمتیار - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گلبدین حکمتیار ضمن تاکید بر شکست آمریکا در افغانستان، اعلام کرد طالبان بهتر است به جای آمریکا با افغان‌ها گفتگو کند.

به گزارش اسپوتنیک، گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی در گفتگو با خبرنگار آناتولی با اشاره به اهمیت تلاش‌های ترکیه برای برقراری صلح در این کشور اظهار داشت: "مذاکره با طالبان باید در ترکیه انجام شود."

حکمتیار در ادامه با بیان اینکه برگزاری مذاکرات در کشورهایی مانند آلمان، آمریکا و انگلیس که باعث جنگ هستند نتیجه ای نخواهد داشت، گفت:"ترکیه کشوری مسلمان است و طرف جنگ در افغانستان هم نیست. به همین دلیل باید مذاکرات صلح میان طالبان و کابل به میزبانی ترکیه برگزار شود.

به گفته حکمتیار، "افغان‌ها مردم ترکیه را بسیار دوست دارند و ترکیه با رجب طیب اردوغان بسیار پیشرفت کرده است. طالبان ابتدا با افغان‌ها مذاکره کند، نه با آمریکا. گفتگو بین افغان‌ها برای حل مشکلات کشورشان بسیار مهم است".

رهبر حزب اسلامی افغانستان همچنین تمام مشکلات را با گفتگو قابل حل دانست و تاکید کرد: "طالبان پس از پایان مذاکرات با ایالات متحده آمریکا، گفتگو با دولت افغانستان را آغاز کند. طرفین باید درباره تشکیل دولت موقت، ایجاد آتش‌بس و برگزاری انتخابات شفاف به توافق برسند.

وی گفت، آمریکا در افغانستان شکست خورده است و تحت فشار مردم خود و جامعه بین‌المللی قرار دارد. افغانستان پس از مداخله‌های خارجی ویران شده است. نیروهای خارجی عامل بی‌ثباتی و جنگ در کشور ما هستند. هزاران نفر بر اثر اشغال افغانستان توسط آمریکا کشته و میلیون‌ها نفر آواره شدند. آمریکا باید تاوان این خسارت‌ را بپردازد و در متن توافق‌نامه صلح نیز لحاظ شود. توافق آمریکا-طالبان اوضاع افغانستان را بهبود نمی‌بخشد".

وی همچنین با اشاره به اینکه تقلب گسترده در انتخابات ریاست جمهوری صورت گرفته است، همچنین تصریح کرد:" رئیس‌جمهور جدید را نه صندوق رای بلکه خارجی‌ها تعیین خواهند کرد. بنابراین همانند گذشته دولت ضعیف تشکیل خواهد شد. این انتخابات پیروز ندارد. برگزاری دور دوم نیز بی‌فایده‌ است. احتمالا دولت موقت تشکیل می‌شود. ما نتیجه انتخابات و رئیس‌جمهوری را که با تقلب روی کار می آید، قبول نداریم".

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала