صاحب زمینی‌های که به ‌شرکت الکوزی در مقابل پول نمادین فروخته شد، پیدا شد

© REUTERS / Alaa Al-Marjani صاحب زمینی‌های که به ‌شرکت الکوزی در مقابل پول نمادین فروخته شد، پیدا شد
  صاحب زمینی‌های که به ‌شرکت الکوزی در مقابل پول نمادین فروخته شد، پیدا شد  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اضافه ‌از ۱۴۰ جریب زمینی‌که کابینه‌ی حکومت به‌ شرکت الکوزی فروخته‌؛‌ زمین دولتی نه، بل‌که زمین شخصی کربلاخان است.

به گزارش اسپوتنیک، سندهایی‌که به مرکز خبرنگاری تحقیقی پیک رسیده‌است، نشان می‌دهد که بیش‌از ۱۴۳ جریب زمین ملکیت ورثه‌ی کربلاخان در ولسوالی ده‌سبز ولایت کابل، سه سال پیش درغیاب مالک اصلی آن، زیرنام زمین دولتی ازسوی کابینه‌ی حکومت دربدل (۱۶۷ افغانی هرمترمربع) بدون مزایده به‌ شرکت الکوزی فروخته شده‌است.

درحالی‌که هر مترمربع در بازار آزاد املاک کابل، بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ دالر در سه سال پسین گفته شده‌است. زمینی‌که از شرق با منطقه‌ی رهایشی تره‌خیل، از غرب با میدان هوایی کابل، از شمال با تپه‌ی تره‌خیل و از جنوب با شاهراه کابل – جلال‌آباد موقعیت دارد و اکنون در تصرف شرکت الکوزی قرار دارد. اطراف زمین با کانتینرها احاطه شده و مسوولان شرکت و نگهبانان این مکان‌هم، به خبرنگار پَیک اجازه‌ی ورود و تصویربرداری نداده‌اند.

محمدجواد ظریف و اشرف غنی - اسپوتنیک افغانستان
معامله ارگ با شرکت الکوزی و پشت پرده دخالت انتخابات افغانستان

مسوولان وزارت شهرسازی و اراضی، می‌پذیرند که زمین یادشده براساس مصوبه‌ی شماره ۴۱ حوت ۱۳۹۴ کابینه‌ی حکومت، به شرکت الکوزی فروخته شده‌است. درحالی‌که به‌گفته‌ی دواخان مینه‌پال سخن‌گوی ریاست جمهوری، پیش‌نهاد فروش زمین به شرکت الکوزی از جانب وزارت شهرسازی و اراضی به کابینه ارایه شده‌است.

اگرچه اداره‌ی امور ریاست جمهوری در یک نامه‌ی رسمی به‌تاریخ ۱۳/۴/۱۳۹۴ از وزارت مالیه درباره‌ی ادعای عبدالغنی موکل فاطمه مالک زمین فروخته شده، خواهان معلومات شده‌است. اما سخن‌گوی وزارت مالیه می‌گوید که با ادغام ریاست املاک این وزارت با وزارت شهرسازی و اراضی، این موضوع ربطی به‌آن‌ها ندارد و بیش‌ازاین هم چیزی دراین باره نمی‌گوید. دراین‌حال، مسوولان شهرسازی و اراضی‌هم، تأکید دارند که هیچ سندی از فروش یا قباله‌ی این زمین دراین نهاد موجود نیست.

درحالی‌که یک نامه‌ی رسمی دادگاه ولسوالی ده‌سبز عنوانی آمریت مخزن ولایت کابل که به‌تاریخ ۹حوت۱۳۹۳ فرستاده شده؛ نشان می‌دهد که زمین فروخته شده بخشی‌از ۱۷۰ جریب زمین ملکیت شخصی دارای قباله‌ی شرعی (شماره ۱۰۲بر۱۰۱۲مؤرخ ۲۸/۳/۱۳۳۳) به‌نام کربلاخان ثبت و محفوظ است.

جزئیات بیشتر در سایت اصلی.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала