گفتگو با سفیر جواد: مجسمهٔ معبد سرخ کوتل به خانه باز گردانده می‌شود

© Photo / Embassy of the I.R. of Afghanistan in Londonمجسمه سرقت‌شده معبد سرخ کوتل
مجسمه سرقت‌شده معبد سرخ کوتل  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یک مجسمهٔ ارزشمند متعلق به افغانستان در جریان فروش در یک حراجی لندن به دست پولیس این شهر افتاد.

سید طیب جواد، سفیر کبیر افغانستان در بریتانیا می‌گوید که این مجسمه به زودی به کابل فرستاده خواهد شد. آقای جواد در یک گفتگوی ویژه به سوالات اسپوتنیک افغانستان در این زمینه پاسخ گفت:

این مجسمه متعلق به کجا بوده و از کجا پیدا شده است؟

این مجسمه از ساحه تاریخی سرخ کوتل در شمال کابل در سالیان 1950 توسط باستان شناسان افغان و فرانسوی پیدا شده بود و در موزیم ملی در کابل جا داشت. بعد از تخریب و تاراج موزیم، این اثر به صورت قاچاق به لندن رسید و در حالیکه در یک حراج بزرگ به فروش می رفت، شناسایی گردید که مربوط افغانستان است. حالا ما آنرا دوباره به موزیم ملی افغانستان برمیگردانیم.

قدمت و ارزش تخمینی آن چقدر است؟

این مجسمه مربوط قرن دوم میلادی است و بخشی از یک سلسله مجسمه ها در یک معبد زردشتیان ویا بودایی در منطقه سرخ کوتل کابل بوده است. ارزش این مجسمه ها به ملیون ها دالر بالغ می‌شود.

چه اطلاعاتی در مورد سرقت آن از افغانستان وجود دارد؟ توسط چه کسی از چه مسیری؟

ساحه سرخ کوتل توسط طالبان عمدا ویران شد، اما این مجسمه قبلا در موزیم ملی قرار داشت، احتمالا در جریان جنگ‌های داخلی که موزیم ملی در دارالامان به تاراج رفت، این اثر نیز از راه پاکستان خارج و به لندن رسیده است. در لندن توسط دلالان حرفه‌یی آثار عتیقه، در یک حراج بزرگ قرار بود که به فروش برود.

این اثر حالا در کجا هست؟

بعد از شناسایی این اثر، پولیس لندن آن را ضبط نمود و بعد از تصدیق موزیم ملی بریتانیا، این اثر با موافقت موزیم ملی افغانستان، مدتی در لندن به نمایش گذاشته می‌شود. زمانی که مدت نمایشگاه به سر آمد، بوسیله کارمندان این سفارت، مانند سایر آثار تاریخی مستقیما به کابل فرستاد می شود و طی مراسم خاص در وزارت امور خارجه به موزیم ملی انتقال می یابد

آیا در پروسهٔ انتقال، مسایلی چون بیمه‌ و بسته‌بندی به شکل معیاری در نظر گرفته خواهد شد؟

بله. بسته بندی آثار به صورت کامل و مسلکی توسط موزیم ملی بریتانیا صورت میگیرد. همه تدابیر لازم را دولت افغانستان در این زمینه اخذ می‌نماید. چنانچه آثار قدیمی گذشته کاملا بطور مصؤن به کابل منتقل شده اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала