خوشبینی عبدالله از رسیدن امریکا و طالبان به توافق صلح

© Photo / Facebook/moi خوشبینی عبدالله از رسیدن امریکا و طالبان به توافق صلح
 خوشبینی عبدالله از رسیدن امریکا و طالبان به توافق صلح - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
حکومت افغانستان انتظار دارد تا هرچه زودتر نماینده‌ گان امریکا با طالبان در قطر به توافق دست یابند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، عبدالله عبدالله، رییس‌اجراییه حکومت افغانستان که امروز (جمعه، ۱۸دلو) در یک نشست در کابل سخن می‌زد، گفت که صلح اولویت مردم افغانستان است و توافق میان امریکا و طالبان، راه را برای آغاز گفت‌وگوهای میان افغانان باز خواهد کرد.

عبدالله می گوید: «از هر اقدامی در تأمین صلح، مردم افغانستان استقبال کرده و استقبال می‌کند. چون ما رنج دوام جنگ را بیشتر از چهل سال در کشور خود تحمل کردیم و مردم این ضرورت را دارد و به صلح همچون اولویت نگاه می‌کند».

ناجیه انوری، سخن‌گوی وزارت دولت در امور صلح نیز بیان داشت: «توقع می‌رود که گروۀ طالبان ارادۀ قوی مردم افغانستان برای صلح را درک کرده باشند و ارادۀ عملی خود را نشان بدهند تا از ریختن خون دو طرف جلوگیری شود و ما به صلح برسیم».

در همین حال، منابع نزدیک به طالبان می‌گویند که رأیزنی‌های طالبان و امریکا تاکنون در بارۀ تمدید زمان کاهش خشونت‌ها به نتیجه نرسیده‌اند.

جلال‌الدین شینواری، لوی سارنوال زمان طالبان در این باره بیان داشت: «مذاکرات به شکل غیررسمی ادامه دارد و روی خروج نظامیان خارجی از افغانستان و موضوع پذیرفتن کاهش خشونت‌ها به شکل دوام‌دار رأیزنی جریان دار»..»

 عبدالله: برای آغاز مذاکرات صلح ‌شرط نمی گذاریم - اسپوتنیک افغانستان
عبدالله: برای آغاز مذاکرات صلح ‌شرط نمی گذاریم

در همین حال، عایشه فاروقی، سخن‌گوی وزارت خارجۀ پاکستان می‌گوید که این کشور باور دارد که کاهش خشونت‌ها از سوی طالبان زمینۀ گفت‌وگوهای میان افغانان و رسیدن به صلح را در افغانستان فراهم خواهد کرد: «پاکستان از نزدیک پیشرفت‌ها در گفت‌وگوهای صلح افغانستان را دنبال می‌کند و باوردارد که کاهش خشونت‌ها از سوی گروۀ طالبان یک پیشرفت خوبی در گفت‌وگوها است و اسلام‌آباد امیدواراست که گفت‌وگوهای صلح به‌زودی به یک پایان منطقی برسد و زمینه را برای گفت‌وگوهای میان افغانی فراهم سازد».

با این حال رییس‌جمهور افغانستان، برای آغاز گفت‌وگوهای میان افغانان بر تأمین آتش‌بس پافشاری دارد، اما رییس‌اجراییه بر دور ساختن پیش شرط در گفت وگوهای صلح تأکید می‌ورزد.

از سویی دیگر، مقام‌های امریکایی نیز بر کاهش خشونت‌‎ها از سوی طالبان خوشبین استند و می‌گویند که کاهش چشم‌گیر خشونت‌ها می‌تواند راه گفت وگوها را باز کند و آتش‌بس می‌تواند در گفت وگوهای میان افغانان مطرح شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала