سخنان اشرف‌ غنی که خطاب به ایران گفت: «ای برادر دزدی حدی دارد» جنجالی شد + ویدئو

© Photo / ARG / ARGاشرف غنی ولایت ننگرهار
اشرف غنی ولایت ننگرهار - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سخنان اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان درباره «زبان دری» واکنش‌هایی را در شبکه‌های اجتماعی ایرانی و افغان در پی داشت.

به گزارش اسپوتنیک، اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان، در اظهاراتی تأمل برانگیز زبان فارسی را در انحصار افغانستان دانسته و ایرانیان را به نوعی دزد خطاب کرده است.

وی چند روز  پیش در مراسمی زیرعنوان «گفتمان تاریخ، فرهنگ و هویت ملی» در جمع دانشجویان گفته بود: «افغانستان مهد زبان دری است. ایران پهلوی زبان بود. ما زبان و ادبیات دری را انکشاف دادیم. حالا (به‌ ما)می‌گویند ایران شرقی. ای برادر، دزدی هم حد دارد.»

وی تاکید کرده بود که افغانستان تک زبانه نبوده است و افغان‌ها به چند زبان صحبت می‌کنند. آقای غنی با اشاره به اینکه 50 میلیون نفر به زبان پشتو صحبت می‌کنند، افزود: «هم زبان پشتو و هم زبان ازبکی ما، ارتباط عمیق با فرهنگ دری ما دارند.»

اشرف غنی در آن همایش گفته بود: «زبان دری ابزاری برای ایجاد یک قلمرو بزرگ فارسی بوده است و افغانستان در این قلمرو نقش اساسی داشته است، اما این قلمرو در طول تاریخ تنها محدود به ما نیست و باید نوع ارتباطات خود را در ادوار مختلف تاریخ در این قلمرو به‌وضوح بدانیم»

وی تصریح کرد که ادبیات پشتو، ادبیات دری و هم ادبیات ازبکی را جذب کرده است.

این اظهارات رئیس جمهور، صحبت‌های او واکنش‌های متعددی را در جمع فارسی‌زبانان داشته است.

بسیاری از زبان شناسان تفاوتی بین دری و فارسی قائل نمی‌شوند و آن را میراث مشترک افغانستان، ایران و تاجیکستان توصیف می‌کنند.

گفتنیست که دولتمردان افغانستان تا دهه 40 خورشیدی زبان رسمی افغانستان را فارسی می‌نامیدند اما در قانون اساسی سال 1343 زبان «دری» جایگزین «فارسی» شد با این حال تابستان سال گذشته در همایشی با عنوان «افغانستان؛ گهواره زبان فارسی دری» که رئیس جمهور غنی  نیز در آن سخنرانی کرد برای نخستین بار از سوی مسئولان دولتی «فارسی» در کنار «دری» قرار گرفت. در آن زمان برخی ناظران آن را تغییر سیاست در بدنه اصلی حکومت عنوان کردند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала