جزئیات گفتگوی رحمانی با لاوروف

© Sputnik / Zohra Ishجزئیات گفتگوی رحمانی با لاوروف
جزئیات گفتگوی رحمانی با لاوروف - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزیر خارجه روسیه در دیدار با رئیس مجلس نمایندگان افغانستان از روابط خوب دو کشور سخن گفت.

به گزارش اسپوتنیک، دیداری که میان رحمانی و سرگئی لاورف وزیر خارجه روسیه در مسکو انجام شد دو طرف ضمن اعلام نتایج انتخابات در مورد گفتگوهای بین‌الافغانی بحث و گفتگو صورت گرفت.
آقای لاوروف گفت:"امیدوارم که اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری که روز گذشته صورت گرفت مانع گفتگوهای صلح نشود و باعث انسجام مردم افغانستان شود."
در عین حال اقای رحمانی ضمن تشکری از روسیه افزود : "که دولت افغانستان و مردم افغانستان اعتمادی که بر دوستی تاریخی روسیه دارند و نیز با سیاست‌های روسیه و ایجاد همگرایی منطقوی و جهانی برای مبارزه علیه تروریزم آشنایی کامل دارند."
رئیس مجلس نمایندگان افزود، كه همكاری اقتصادی دو كشور به روند تقویت دولت‌داری افغانستان كمك كرده است. و نیز در این راستا ابراز امیدواری برای توسعه بیشتر روابط با روسیه کرد. رئیس پارلمان افغانستان گفت: "باید تأكید كنم كه روابط ما اخیراً انگیزه جدیدی را بدست آورده است، و آرزو می‌کنیم كه این روابط بیشتر تقویت شود.
رحمانی افزود: «در دهه هشتاد میلادی به کمک اتحاد جماهیر شوری بیش از 250 پروژه بزرگ و متوسط تکمیل و کار ساختمان 247 پروژۀ دیگر آغاز گردیده بود. ما می‌توانیم از بحر این زیربناها، پل‌ها، معدن زغال سنگ، خط آهن، دانشگاه پلتخنیک کابل، ساختمان راه‌ها و ده‌ها پروژه دیگر که در آن زمان ساخت وساز شده بود استفاده کنیم که این نشان دهنده دوستی روسیه به مردم افغانستان است.
رحمانی گفت: "آنچه که امروز برای ملت و دولت افغانستان مایه نگرانی شده است اینست که افغانستان یک جغرافیه تروریستی مبدل شده است." همچنان افزود که گروه‌های تروریستی چون القاعده، طالبان، داعش و گروه‌های دیگر از طرف پاکستان به افغانستان وارد می‌شوند.

روز گذشته حوا علم نورستانی، رییس کمیسیون انتخابات گفت که از مجموع 1823948 رای، اشرف غنی با بدست آوردن 923592 رای که معادل 50.64 درصد می‌شود برنده‌ی انتخابات ریاست جمهوری است. بربنیاد گفته‌های خانم نورستانی، عبدالله عبدلله ۷۲۰۸۴۱ رای معادل 39.52 درصد را بدست آروده و حکمتیار 7241 رای معادل 30.85درصد را بدست آورده اند.

یادآوری می‌کنیم که پیش ازاین سهیل شاهین،سخنگوی گروه طالبان؛ اعلام کرد که مذاکرات این گروه با آمریکا به پایان رسیده و سند توافقنامه صلح و ضمایم آن نهایی و به زودی امضا خواهد شد.

انتظار می‌رود با امضای این سند، زمینه مذاکرات بین‌الافغانی فراهم شود و آمریکا خروج نیروهایش را از افغانستان آغاز کند.

در همین حال ریاست جمهوری افغانستان که در این مدت با طرح کاهش خشونت به شدت مخالفت می‌کرد، در روزهای اخیر ابراز امیدواری کرد که این کاهش به صلح پایدار منجر شود.

 شایان ذکر است که مذاکرات نمایندگان آمریکا و طالبان برای رسیدن به توافق صلح از یک سال بدینسو ادامه دارد و تاکنون 11 نشست میان دیپلمات‌های آمریکا و نمایندگان طالبان صورت گرفته است؛ 9 نشست در دوحه پایتخت قطر و یک نشست در شهر ابوظبی امارات متحده عربی انجام شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала