یوناما: بیش از 3 هزار غیرنظامی افغان در یک سال گذشته جان باخته‌اند

© J.A.Kیوناما: بیش از 3 هزار غیرنظامی افغان در یک سال گذشته جان باخته‌اند
یوناما: بیش از 3 هزار غیرنظامی افغان در یک سال گذشته جان باخته‌اند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گزارش تازۀ هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) از تلفات غیرنظامیان در سال 2019 میلادی در این کشور، نشان می‌دهد که در این سال 3403 غیرنظامی جان‌های شان را از دست داده‌اند و 6989 غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، بربنیاد این گزارش که امروز (شنبه، 3 حوت) نشر شد، گروه‌های مخالف دولت عامل جان باختن 1666 غیرنظامی بوده‌اند و مسوول جان باختن 1473 غیرنظامی، نیروهای دولتی بوده‌اند.

Флаг Афганистана - اسپوتنیک افغانستان
کمیسیون حقوق بشر افغانستان: 11هزار غیرنظامی در سال گذشته کشته و زخمی شدند

فیونا فریزر، رئیس بخش حقوق‌بشر یوناما در افغانستان می‌گوید تلفات غیرنظامیان هم‌چنان بالا است: «در سال 2019، مانند پنج سال اخیر، یوناما تلفات بلند غیرنظامیان را در جریان درگیری‌های مسلحانه ثبت کرده‌است. موضوع کلیدی این است که پایان دادن به جنگ بسیار ضروری است تا تلفات غیرنظامیان در افغانستان به صفر برسد. استفاده از بم‌های کنار جاده باید پایان یابد، آماج قرار دادن عمدی غیرنظامیان باید پایان یابند. در کل باید ببینیم که درگیری‌هایی که به کشته شدن و زخمی شدن مردان، زنان، پسران و دختران می‌انجامند پایان یابند».

اما، گزارش یوناما نشان می‌دهد که در این سال، پنج درصد تلفات غیرنظامیان نسبت به سال‌های گذشته کاهش داشته‌است – این کاهش هم بدلیل کاهش حمله‌های گروۀ داعش بوده‌است. با این هم، تلفات غیرنظامیان از سوی گروۀ طالبان و نیروهای طرف دار دولت افزایش داشته‌است.

عامل بخش دیگر تلفات غیرنظامیان، حمله‌های هوایی نیروهای طرف‌دار دولت بوده‌است. یوناما، از این حمله‌ها انتقاد می‌کند: «ما گواه کشته شدن شمار بلند غیرنظامیان در حمله‌های هوایی بوده‌ایم، می‌بینیم که مردم کشته و زخمی می‌شوند؛ اما این منازعه اثرهای اقتصادی و اجتماعی نیز دارد. مردم بی‌جا می‌شوند، دارایی‌های شان را از دست می‌دهند و دسترسی کودکان به آموزش نیز متأثر می‌‎شود».

با این همه، کمیسیون مستقل حقوق‌بشر افغانستان از طرف‌های درگیر می‌خواهد تا در درگیری‌های شان به حفاظت از غیرنظامیان ارج بگزارند.

اما، گروۀ طالبان این گزارش یوناما را رد کرده‌است.

دفتر شورای امنیت ملی افغانستان نیز در خبرنامه‌یی گفته‌است که حکومت برای کاهش تلفات غیرنظامیان و کمک به آسیب دیده‌گان گام‌های عملی برمی‌دارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала