آیا امریکا از طریق توافق با طالبان به‌دنبال بازی جدید در افغانستان است؟

© AFP 2023 / Giuseppe Cacaceآیا امریکا از طریق توافق با طالبان به‌دنبال بازی جدید در افغانستان است؟
آیا امریکا از طریق توافق با طالبان به‌دنبال بازی جدید در افغانستان است؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سفیر پیشین ایران در کابل گفت: قطعا امضای این توافق نامه به معنای برقرار شدن صلح در افغانستان نخواهد بود.
آمادگی طالبان برای گفت و گوهای میان افغانستانی در دوحه  - اسپوتنیک افغانستان
آمادگی طالبان برای گفت و گوهای میان افغانستانی در دوحه

به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، ابوالفضل ظهره‌وند سفیر پیشین ایران در افغانستان در خصوص ابعاد توافق امریکا و طالبان گفت: تنها نقطه قوت این توافق به واسطه آرزوی دیرینه مردم افغانستان برای امنیت، واژه صلح است.

وی ماهیت و فرآیند توافق را از نقاط ضعف آن عنوان کرد و افزود: طالبان و امریکا عامل اصلی ناامنی در افغانستان هستند و بجای پاسخگویی به مردم افغانستان با امضای توافق فرار به جلو کرده و قطعا امضای این توافق نامه به معنای برقرار شدن صلح نخواهد بود.

ظهره‌وند نبود فرآیند مشخص برای خلع سلاح کامل طالبان را یکی دیگر از نقاط این توافق دانست و گفت: این توافق فرجامی را برای ساختار سیاسی افغانستان از جمله ریاست جمهوری، پارلمان و سایر فرآیند سیاسی مشخص نکرده و همچنین در گفت و گوهای میان افغانستانی طرف‌های گفتگو مشخص نشده و به طرفی که خود عامل اصلی مشکلات بوده، مشروعیت داده شده است.

وی همچنین به لیست افراد حاضر در مذاکرات بین افغانستانی ها اشاره کرد و گفت: مشخص نیست افرادی که مشارکت خواهند کرد با چه وزنی حضور خواهند داشت و در واقع این طالبان است که باید حضور آنها را تایید کند که این یعنی به یک جریان تروریستی اجازه داوری در این مورد داده است.

این کارشناس سیاسی افغانستان ادامه داد: امریکایی‌ها در ابتدا باید فرآیند انتخابات در این کشور را به سرانجام می‌رساندند و سپس توافق را امضا می‌کردند، اما در حال حاضر مشخص نیست که با وجود عدم تشکیل دولت در افغانستان طرف اصلی مذاکره با طالبان چه گروهی خواهد بود.

وی ادامه داد: برآیند آنچه در حال حاضر در افغانستان در حال رخ دادن است، عبور طالبان از ساختار سیاسی افغانستان و تلاش برای تشکیل امارات اسلامی است، هر چند طالبان درکی از ماهیت این دولت در حال حاضر ندارد.

سفیر پیشین ایران در افغانستان همچنین در مورد زمان‌بندی خروج امریکا از افغانستان گفت: این بازی جدید امریکاست و 14 ماه زمان کافی برای طراحی نقشه جدید این کشور در افغانستان است و ترامپ این توافق را به مردم آمریکا برای انتخابات خواهد فروخت و قادر است به راحتی از توافق خارج شود. 

وی تاکید کرد: این توافق با توجه به آنکه باید در ابتدا توسط وزیر خارجه امضا و سپس در کنگره امضا می‌شد، فرجامی نخواهد داشت.

ظهره‌وند افزود: در مورد آزادی زندانیان، مخاطب طالبان امریکا بوده،‌ در صورتی که این موضوع در صلاحیت افغانستان است و تفسیر این حرکت به معنای عبور امریکا از دولت افغانستان خواهد بود و در حقیقت واشنگتن به دنبال دولت مینیاتوری و فرمانبردار در افغانستان است.

وی با بیان اینکه مسئله اصلی امریکا در منطقه چین،‌ امریکا و ایران است، گفت: بارها ترامپ اعلام کرده که واشنگتن پولیس کابل نیست و این حرف بسیار مهم و در راستای ژئوپلتیک منطقه خواهد بود و افغانستان در این سیاست تنها یک اردوگاه نظامی برای امریکا بوده و مردم نیز قربانی این حوادث هستند.

سفیر پیشین ایران در کابل تاکید کرد: مشکل اصلی افغانستان،‌ امریکا نیست بلکه نخبگان سیاسی و جهادی این کشور است،‌ نخبگانی که پیمان دوجانبه امنیتی با امریکا امضا کرده و در حال حاضر این وضع نابسامانی در این کشور ایجاد شده است.

وی تاکید کرد: توافق میان امریکا و طالبان نیز فرجامی نخواهد داشت و حتی اگر نخبگان این کشور بار دیگر با فشار واشنگتن به توافقی برسند، اما در نهایت این نخبگان اگر با این سیاست آمریکا موافق نباشند به صورت فیزیکی از صحنه سیاسی افغانستان حذف خواهند شد.

ظهره‌وند خاطر نشان کرد: بنابراین می‌توان گفت که حتی توافق بین افغانستانی ها نیز چیزی بیشتر از وضعیت موجود برای نخبگان افغانستان نخواهد داشت و به طور کلی توافق حاضر میان امریکا و طالبان حاصلی برای مردم افغانستان ندارد.

این دیپلمات ایرانی به هدف امریکا از امضای توافق با طالبان اشاره کرد و گفت: افغانستان هارتلند منطقه بوده و به این دلیل تاریخ این کشور صحنه درگیری ابرقدرت‌های زیای بود و ویژگی‌های جغرافیای سیاسی، فرهنگی این کشور مانع تسلط امریکا با هزینه 1 تریلیون دالری شده و اینکه مذاکره کردن با دشمنی که در ابتدا با آن حمله شده، کارنامه سیاهی برای واشنگتن خواهد بود.

وی گفت: ساختار قومی افغانستان در حال حاضر تغییر کرده و اقوام این کشور هم‌پذیری و تساهل بیشتری نسبت به یکدیگر از خود نشان می‌دهند و این تغییرات که در مراکز و شهرهای بزرگ این کشور رخ داده امکان بازگشت طالبان را از بین برده و امریکا از این موضوع مغفول مانده است.

ظهره‌وند تاکید کرد: بنابراین با توجه به تغییر اقوام در این کشور بهترین راه بیرون رفتن از مشکلات فعلی نشستن رهبران سیاسی و اجتماعی این کشور دور یک میز و یافتن یک نقشه راه مشترک برای غلبه بر بحران‌های این کشور و تشکیل یک دولت قوی برآمده از آن است.

وی گفت: بنابراین برای حل بحران افغانستان باید قومی نگاه کرد و افرادی که نگاه ایدئولوژیک و مذهبی داشته باشند جایگاهی در سیاست این کشور نخواهند داشت.

وی در پایان تاکید کرد: با توجه به اتفاقات سال‌های اخیر و رشد شهرنشینی،‌ آمدن اینترنت و ظهور مدرنیسم مردم افغانستان آرمان‌های خود را در سطح کشورهای جنوب شرق آسیا و همانند کشورهای جاپان و کوریای جنوبی تعریف کرده و به دنبال زندگی مدرن هستند و بنابراین چیزی به عنوان طالبان جایگاهی در این کشور نخواهد داشت.

یادآوری می کنیم، که توافق صلح امریکا و طالبان، روز گذشته (شنبه، ۱۰حوت) در دوحه امضا شد. بربنیاد این توافق‌نامه، طالبان به امریکا تعهد داده‌اند که اجازه نخواهند داد که از خاک افغانستان برعلیه کشورهای دیگر به ویژه امریکا و متحدانش استفاده شود و امریکا نیز تعهد کرده که سربازانش را در جریان چهارده ما از افغانستان خارج می‌سازد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала