آغاز دوبارۀ نبردهای گسترده میان طالبان و نیروهای امنیتی

© AP Photo / Reza Shirmohammadiگفتگوی عام: مسکو چگونه حکومت افغانستان و طالبان را به دور میز مذاکرات می شاند
گفتگوی عام: مسکو چگونه حکومت افغانستان و طالبان را به دور میز مذاکرات می شاند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در ۲۴ ساعت گذشته، در ۱۷ ولایت افغانستان، نبردها میان نیروهای دولتی و طالبان، از سر گرفته شده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیور، مسُولین محلی در این هفده ولایت، از رسیدن تلفات به هر دوطرف در این خشونت‌ها سخن می‌گویند؛ اما آمارهای دقیقی از شمار این نبردها و تلفات برخاسته از آن‌ها در دست نیست.

وزارت داخله می‌گوید که در جریان خشونت‌های اخیر، شش غیر نظامی جان‌های شان را از دست داده‌اند.

نصرت رحیمی، سخنگوی وزارت امور داخله در این باره گفت:«سی و سه مورد حمله تروریستی داشتند که با تأسف، در نتیجه آن، به تعداد شش تن از افراد ملکی شهید شدند و به تعداد چهارده تن دیگر زخم برداشته‌اند.»

 روستای پِنگرام ولسوالی چرخ ولایت لوگر یکی از مناطقی است که در ادارۀ طالبان قرار  و پس از هفتۀ کاهش خشونت‌ها و امضای موافقت‌نامه آوردن صلح به افغانستان در دوحه میان امریکا و طالبان، شماری از جنگ‌ جویان این گروه به روز دوشنبه گردهمایی را در این روستا برپا کردند.

تازه گُل، یکی از فرماندهان طالبان در لوگر در این گردهمایی گفت:«اگر حکومت با رهبران و بزرگان امارت اسلامی ما حاضر به صلح نشود و با آنان ننشیند، جنگ ما پس از این هم همانند گذشته ادامه خواهد یافت».

گفت و گوی تیلیفونی ترامپ با معاون سیاسی طالبان - اسپوتنیک افغانستان
گفت و گوی تیلیفونی ترامپ با معاون سیاسی طالبان

ولی تنها ساعاتی پس از این گردهمایی، از جان‌باختن پنج تن از نیروهای دولتی در نبردی در ولسوالی محمدآغه لوگر، خبر رسید. یکی از همان رویدادهایی که باشنده‌گان لوگر می‌گویند، سال‌ها می‌شود گواه آن‌ها بوده‌اند و این‌ وضع، زنده‌گی را به کام آنان، تلخ ساخته است.

در همین حال، یک سخن‌گوی نیروهای امریکایی در افغانستان از زبان جنرال اسکات میلر، فرمانده ماموریت پشتیبانی قاطع، در واکنش به این رشته خشونت‌ها، در صفحه تویتر نگاشته است که اعلام کاهش خشونت‌ها از بهر اعتمادسازی میان طرف‌های درگیر در افغانستان بود، ایالات متحده امریکا در این باره متعهد است و از طالبان هم چنین انتظاری دارد.

با این حال اشرف غنی، رییس جمهور کشور گفت:«آنان فکر می‌کردند که اگر چند حمله بالای ما کنند، ما دوپا داریم، دوپای دیگر هم قرض می‌کنیم و فرار می‌کنیم. ما مردم گریز نیستیم!»

امریکاییان و طالبان، پس از هژده ماه چانه‌زنی، اعلام کردند که به طولانی‌ترین جنگی که ایالات متحده امریکا، نزدیک به دو دهه در افغانستان درگیر آن بود، پایان می بخشند.   

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала