تاکید خلیل‌زاد به تسهیل مبادله زندانیان طالبان و دولت افغانستان

© Photo / EK / EKتاکید خلیل‌زاد به تسهیل مبادله زندانیان طالبان و دولت افغانستان
تاکید خلیل‌زاد به تسهیل مبادله زندانیان طالبان و دولت افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نماینده ویژه ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان می‌گوید که امریکا به تسهیل مبادله زندانیان طالبان و دولت افغانستان بر اساس توافقش با دو طرف متعهد است.

به گزارش اسپوتنیک، زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان مجدداً بر تعهد خود برای تسهیل مبادله زندانیان طالبان و دولت افغانستان تاکید کرد.

آقای خلیل‌زاد در صفحه توییتر اش نگاشته است:امریکا متعهد شده است که تبادل زندانیان را تسهیل کند بر اساس توافقش برای تسهیل مبادله زندانیان طالبان و دولت افغانستان با هر دو طرف متعهد است.

در توییت‌های آقای خلیل‌زاد به صحبت تلفونی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا و ملا برادر، معاون سیاسی و مذاکره کننده ارشد گروه طالبان اشاره شده است.

این دیپلمات آمریکایی در توییتر اش نوشته است: دیشب با ملا برادر و تیم همراهش برای بحث و گفتگو صریح در مورد مراحل بعدی دیدار کردم، که پس از آن وی صحبت تلفونی سازنده با رئیس‌جمهور ترامپ داشت.

خلیل‌زاد به منظور گفتگو با عبدالله عبدالله دوباره به کابل آمد - اسپوتنیک افغانستان
خلیل‌زاد به منظور گفتگو با عبدالله عبدالله دوباره به کابل آمد

خلیل‌زاد تاکید کرد که همه ما توافق کردیم و هدف از توافق بین امریکا و طالبان این است که راه راه برای یک صلح دایمی در افغانستان باز کند.

وی همچنان نوشته است: ما باید در همه جبهه‌ها عمل کنیم تا موانع که باعث کند شدن پیشرفت ما به سمت مذاکرات بین‌الافغانی می‌شود، از راه ما دور کنیم. من یک بار دیگر از همه افغان‌ها می‌خواهم که از این فرصت استفاده کنند کشور را در اولویت قرار دهند و باید از فرصت تاریخی به میان آمده برای دستیابی به صلح استفاده کنند.

توییت‌های خلیل‌زاد پس از روز چهارشنبه، زمانی که سانی لگت سخنگوی نظامی امریکا مستقر در افغانستان، طالبان را به نقض توافق متهم کرد و از اولین حمله هوایی امریکا علیه مواضع طالبان پس از امضای توافق‌نامه صلح با این گروه خبر داد.

سخنگوی نظامیان امریکا در افغانستان گفت که این حمله در ولسوالی «نهر سراج» ولایت هلمند و برای دفاع از نظامیان افغانستان انجام شده است.

وی اظهار داشت: ما به توافق صلح با طالبان متعهد هستیم، اما همزمان مسئولیت دفاع از نظامیان افغانستان را نیز برعهده داریم.

او افزوذ: ظاهرا گروه طالبان در حال از بین بردن فرصت پیش آمده برای صلح است.

وی اضافه کرد: طالبان به اراده مردم افغانستان برای کاهش خشونت توجهی نکرده است و آمریکا از متحدان خود در صورت لزوم دفاع خواهد کرد.

 سهیل شاهین سخنگوی گروه طالبان در قطر همچنان به نوبه خود گفت که این گروه طبق برنامه تمام بخش‌های توافق‌نامه را یکی پس از دیگری عملی می‌کند تا از تشدید جنگ جلوگیری شود.

او افزوده است که طرف مقابل نیز باید موانع در برابر عملی کردن تمام بخش‌های توافق‌نامه را برداشته تا زمینۀ صلح دایمی مساعد شده و مردم افغانستان از حقوق اساسی خود برخوردار شوند.

توافق صلح امریکا و طالبان از سوی زلمی خلیل‌زاد و ملا عبدالغنی برادر روز شنبه 29 فبروری در دوحه پایتخت قطر امضا شد.

سرانجام پس از هژده ماه گفتگوها میان امریکا و طالبان، توافق صلح میان این دو طرف شام امروز در شهر دوحه، پایتخت قطر، به امضا رسید.

این توافق‌نامه، از سوی زلمی خلیل‌زاد، فرستادۀ ویژۀ ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان و ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی طالبان و فرد شماره دوم این گروه، در یک مراسم ویژه در حضور نماینده‌گان 30 کشور و نهادهای جهانی در هوتل مشهور شیراتون امضا شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала