تاکنون کمتر از دو هزار تُن جلغوزه افغانستان به چین صادر کرده است

© Photo / MOAAتاکنون کمتر از دو هزار تُن جلغوزه افغانستان به چین صادر کرده است
تاکنون کمتر از دو هزار تُن جلغوزه افغانستان به چین صادر کرده است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در آستانۀ پایان موسم صادرات جلغوزه، افغانستان تاکنون 1980 تُن جلغوزه به چین صادر شده‌است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، آمارهای ادارۀ ملی احصاییه و معلومات نشان می‌دهند که در برابر صادرات هر یک هزار تُن جلغوزه، بیش از ده میلیون دالر بدست آمده‌است. اینگونه ارزش صادرات کشور با نزدیک شدن به روزهای پایانی نُخستین موسم صادرات پس از امضای پیمان پنج ساله صادرات جلغوزه به چین، به بیش از بیست میلیون دالر رسیده‌است.

بر بنیاد این پیمان، تا پنج سال به ارزش دو اعشاریه دو میلیارد دالر جلغوزه به چین صادر خواهد شد، آنچه که ناممکن به‌نظر می‌رسد.

امسال بیش از ۲۴ هزار تُن جلغوزه در افغانستان برداشت خواهد شد - اسپوتنیک افغانستان
امسال بیش از ۲۴ هزار تُن جلغوزه در افغانستان برداشت خواهد شد

وزارت زراعت و آبیاری، می‌گوید که امسال 23 هزار تُن جلغوزه در کشور تولید شده است.

اکبر رستمی، سخنگوی وزارت زراعت و آبیاری گفت: «سال گذشته مجموع صادرات ما از راه زمینی و دهلیز هوایی در حدود یک هزار و ششصد متریک تن بود، در حالیکه امسال به بیش از دو هزار متریک تن رسیده که افزایش قابل ملاحظه را نسبت به سال گذشته نشان می‌‎دهد».

یک عضو اتحادیۀ صادر کننده گان جلغوزه می‌گوید که تنها یکصد و پنجاه تا دو صد تُن جلغوزه دیگر برای صادرات به چین در دسترس است.

این در حالی است که تا پایان فصل صادرات باید دوازده هزار و چهارصد تن جلغوزه به چین صادر شود، تا پیمان پنج ساله دو اعشاریه دو میلیارد دالری صادرات جلغوزه به چین عملی شود.

یونس مهمند،  معاون نخست اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری بیان داشت: «آخر موسم صادرات جلغوزه است، صادرات ما رو به تمام شدن است و در سال نو خواهیم دید که چه مقدار دیگر صادر خواهیم کرد».

در همین حال، بازرگانان می‌گویند که بخشی از تولیدات جلغوزۀ افغانستان به پاکستان قاچاق می‌شود. این بازرگانان، اما تأکید می‌ورزند که این مقدار بیشتر از مقدار صادرات به چین نیست.

آمار صادرات جلغوزه، آماری را که از تولید جلغوزه داده می‌شود و چگونگی عملی‌سازی پیمان صادرات 62 هزار تن جلغوزه را به چین، پرسش برانگیز ساخته است.

بر بنیاد بررسی‌های یک نهاد جهانی، تولید جلغوزه در سال گذشته در تمام جهان کمتر از 18 هزار تن بوده است، از این میان در افغانستان کمتر از سه هزار تن جلغوزه تولید شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала