به تاخیر افتادن آزادی زندانیان طالب به دلیل ارزیابی نام های شان

© Photo / M.Naderiبه تاخیر افتادن آزادی زندانیان طالب به دلیل ارزیابی نام های شان
به تاخیر افتادن آزادی زندانیان طالب به دلیل ارزیابی نام های شان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ارگ ریاست‌ جمهوری افغانستان می‌گوید، که روند رهایی زندانیان طالبان بدلیل ارزیابی فهرست این زندانیان به تأخیر افتاده‌ است.
به تاخیر افتادن رهایی زندانیان طالبان به دلیل مخالفت‌ها  - اسپوتنیک افغانستان
به تاخیر افتادن رهایی زندانیان طالبان به دلیل مخالفت‌ها

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز،بر بنیاد فرمان محمد اشرف غنی که هفتۀ پیش صادر شد، قرار بود روند رهایی تا پنج‌ هزار زندانی طالبان روز گذشته (شنبه، ۲۴حوت) آغاز شود، اما این روند تاکنون آغاز نشده‌ است.

در این فرمان آمده‌ است، که این زندانیان به‌ گونۀ تدریجی آزاد خواهند شد و نیز طالبان باید تعهد بدهند که این زندانیان دوباره به میدان‌های نبرد بر نمی‌گردند. طالبان اما خواستار رهایی یک‌جایی این زندانیان است.

وحید عمر، مشاور ارشد رییس‌جمهور در امور روابط عامه و راهبردی می‌گوید، که طالبان باید روند رهایی زندانیان شان را به‌ گونۀ تدریجی بپذیرند:- "ما پنج‌ هزار زندانی را رها نمی‌کنیم، الی این‌که این‌کار به تدریج شود و در مقابل از طالبان داد وستدی بین ما و طالبان شود که این جز یک پروسه صلح است و این کار می‌شود".

جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی نیز اظهار داشت:- "ارزیابی دوبارۀ فهرست زندانیان آغاز شده و ما باید اطمینان حاصل کنیم کسانی که رها می‌شوند دوباره به میدان‌های جنگ نمی‌روند".

از سویی هم، حزب همبستگی افغانستان امروز با راه اندازی یک راه پیمایی، مخالفتش را با رهایی رهایی زندانیان طالبان ابراز کرد و این کار حکومت را خیانت خواند.

سیلی غفار، سخنگوی حزب همبستگی افغانستان گفت:- "با این معامله‌های پیدا و پنهان این‌ها، صلح در افغانستان آمدنی نیست و صلح با قاتل‌های هزاران هموطن ما آمدنی نیست".

زلا، عضو حزب همبستگی افغانستان نیز بیان داشت:- "صلح با طالبان ددمنش و رهایی جلادان آنان از زندان، جز تشدید جنگ و تباهی هیچ ارتباطی به صلح و اهمیت ندارد".

در همین حال، شکور دادرس، رییس پیشین بررسی پروندۀ زندانیان بگرام، حکومت را به نداشتن اراده برای رسیدن به صلح متهم می‌سازد:- "[اشرف غنی] گفت، که پنج‌هزار طالب به من ارتباط دارد که رها کنم، این را به امریکا چه؟ اختیارش پیش من است، دو شب نگذشته بود که اعلان کرد که پنج‌هزار زندانی را من فرمان می‌دهم؛ شرایط [رهایی] را بعدأ پسوند دادند، یک چند روز دیگر که بگذرد، شرایط هم قطع می‌شود".

بربنیاد توافق صلحی که امریکا با طالبان هفتۀ پیش امضا کرد، باید تا پنج‌هزار زندانی طالبان پیش از آغاز گفت‌وگوهای میان افغانستانی ها آزاد شوند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала