هشدار وزیر صحت از یک فاجعه انسانی در افغانستان

© Photo / Government Media and Information Centerهشدار وزیر صحت از یک فاجعه انسانی در افغانستان
هشدار وزیر صحت از یک فاجعه انسانی در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزیر صحت عامه افغانستان می‌گوید اگر ویروس کرونا جدی گرفته نشود ممکن 110 هزار تن جان خود را ازدست بدهند.

به گزارش اسپوتنیک، فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه، در یک کنفرانس خبری امروز 24 مارچ می گوید براساس پیش‌بینی سازمان صحی جهان، بیش از 16 میلیون نفر حدود 8 میلیون نفر آن «اعراض و علایم» ویروس کرونا را نشان می‌دهند. به گفته او، از مجموع کسانی که «اعراض و علایم» ویروس کرونا را نشان خواهند داد، حدود 700 هزار نفر نیاز دارند که به شفاخانه‌ها مراجعه‌ کنند.

Возвращение афганских беженцев из Ирана - اسپوتنیک افغانستان
تعهد سازمان ملل برای کمک به افغانستان در امر مبارزه با کرونا

به گفته‌ی او، از جمع این 700 هزار نفوس کشور، ممکن در حدود 210 هزار نفر آن به مراقبت جدی نیاز داشته باشند و از 210 هزار نفر نیز، ممکن 110 هزار آن به‌اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست بدهند.
وزیر صحت عامه افزود در صورتی که مردم همکاری کنند و نهادهای مسوول تدابیر لازم را بگیرند، مدل پیش‌بینی‌ شده سازمان صحی جهان در افغانستان اتفاق نخواهد یافت.
او اما تأکید کرد: «اینکه هنوز بزکشی جریان داشته باشد، تجمعات موجود باشد. هنوزهم به بهانه‌ی عروسی که گویا هوتل بسته است و چراغ بیرون‌اش گل/خاموش است و در درونش محفل جریان داشته باشد، مردم در تهکوی‌های خود مراسم عروسی برپا کنند، برای تفریح به بیرون بروند و یا هم در بس‌ها به شکل ازدحام روان باشند، این فکتورها ما را به این مدل می‌رساند.»
آقای فیروز وضعیت ولایت هرات را جدی خوانده می‌گوید شرایط «روز بندیز» که محدودیت آن کمتر از قرنطین است، به زودی در این ولایت عملی خواهد شد. در غیر آن هرات ممکن است به ووهان چین و یا شهر قم ایران مبدل شود.
تا کنون آمار کرونا در افغانستان به ۴۲ مورد رسیده که ۲۲ مورد آن در هرات، ۴ در سمنگان، ۳ در بلخ، ۲ در لوگر، ۲ در کابل، ۲ در زابل، ۲ در فراه، کاپیسا، دایکندی، قندهار و بادغیس هرکدام یک مورد ثبت شده است.
گفتنیست که امریکا جهت نشان دادن تعهد راسخ آمریکا برای کمک به مردم افغانستان، ایالات متحده 15 میلیون دالر را برای مقابله با گسترش کرونا ویروس به افغانستان کمک می‌کند".

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала