محدود کردن  صادرات گندم توسط قزاقستان/ ما نمی‌توانیم همسایگان خود را به گرسنگی بکشانیم

© REUTERS / Baz Ratnerمحدود کردن صادرات گندم توسط قزاقستان/ ما نمی‌توانیم همسایگان خود را به گرسنگی بکشانیم
محدود کردن  صادرات گندم توسط قزاقستان/ ما نمی‌توانیم همسایگان خود را به گرسنگی بکشانیم - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مدیر یک شرکت آرد قزاقستان گفته است، که ما اکنون قراردادهایی با خریداران در قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان و افغانستان امضا کرده‌ایم که منتظر آرد ما هستند. ما نمی‌توانیم همسایگان خود را به گرسنگی بکشانیم.
دورنماهای تجارت افغانستان و روسیه: از کشمش تا سنگهای قیمتی و عضویت در سازمان شانگهای - اسپوتنیک افغانستان
دورنماهای تجارت افغانستان و روسیه: از کشمش تا سنگهای قیمتی و عضویت در سازمان شانگهای

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا به استناد از اوراسیانت،  وزارت کشاورزی قزاقستان اعلام کرد: قصد دارد محدودیتهایی بر میزان مجاز صادرات گندم اعمال کند تا بتواند میزان کافی غلات برای تامین نیاز داخلی در دوره شیوع کرونا را تضمین کند.

وزارت کشاورزی قزاقستان همچنین ممنوعیت پیشین صادرات آرد را لغو کرده اما میزان صادرات آرد را کنترل خواهد کرد.  برخی منابع خبری گزارش داده‌اند که قزاقستان از ماه روان (اپریل) صاردات گندم را به 200 هزار تن و صادرات آرد را به 70 هزار تن محدود خواهد کرد. این به معنی کاهش قابل ملاحظه صادرات غلات این کشور وسیع آسیای مرکزی خواهد بود. صادرات ماهیانه گندم و آرد قزاقستان از ماه جولای سال گذشته تا فیبروری سال روان میلادی (تابستان و زمستان 98)  به ترتیب 350 هزار تن و 123 هزار تن بوده است.

اعمال محدودیت بر صادرات غلات قزاقستان در بحبوحه تدابیر جهانی برای حفظ آرامش در مواجهه با بحران جهانی کرونا صورت می‌گیرد. وزیر اطلاع رسانی قزاقستان روز 28 مارچ (شنبه 9 حمل) در یک جلسه خبری اعلام کرد، که دولت این کشور هفته پیش از آن ممنوعیت صادرات مواد غذایی ضروری شامل آرد، گندم سیاه، شکر، کچالو، زردک، پیاز، کاهو و روغن آفتابگردان را تصویب کرده است. وی خاطرنشان کرد که ذخایر همه این اقلام در کشور "بسیار بالا " است. 

بر اساس این گزارش، تولیدکنندگان آرد در قزاقستان تاکید میکنند که این کشور ذخایر مازاد دارد و این فرصت خوبی برای بازیابی جایگاه قزاقستان در بازار جهانی است.

در همین حال برخی تولیدکنندگان آرد در قزاقستان از تصمیم دولت در این زمینه انتقاد کرده و می‌گویند، که دولت فرصت تقویت توان رقابتی را از آن‌ها گرفته است.

"دوسموکاسان توبکبایف" (Dos-Mukasan Taubekbayev) مدیر یک شرکت تولید آرد در قزاقستان گفت: علاوه بر مساله رقابتی، مساله انسانی هم مطرح است. ما اکنون قراردادهایی با خریداران در قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان و افغانستان امضا کرده‌ایم که منتظر آرد ما هستند. ما نمی‌توانیم همسایگان خود را به گرسنگی بکشانیم.

قزاقستان تا اوایل دهه 2000 بزرگترین تولیدکننده گندم جهان بود، اما در این زمان این جایگاه را به کشور ترکیه واگذار کرد. هزینه‌های بالای حمل و نقل و دشواری دسترسی به بنادر دریایی و دسترسی به آب‌های آزاد ظرفیت بالقوه قزاقستان در این زمینه را با مانع رو به رو کرده است. ازبکستان دیگر تولیدکننده مهم منطقه‌ای غلات با صادرات این مواد به افغانستان از در رقابت با قزاقستان درآمده است.

قزاقستان بزرگترین کشور آسیای میانه تا اواخر هفته گذشته 448 مورد ابتلا و سه مورد مرگ ناشی از کرونا گزارش کرد. این کشور هفته پیش اعلام کرد که برای کمک به تامین بسته مشوق 10 میلیارد دالری برای کاهش تاثیرات شیوع ویروس کرونا، مبلغ اضافی 1. 825 تریلیون "تنگه" (tenge) معادل 4. 1 میلیارد دالر از صندوق ملی شرایط اضطراری برداشت می‌کند.  مقامات شهر نورسلطان پایتخت قزاقستان از روز دوشنبه هفته گذشته مقررات قرنطینه و حالت اضطراری در این شهر را تشدید کردند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала