هشدار حکومت/حملات اخیر طالبان بی‌پاسخ نمی‌ماند

© Photo / MOD fbنیروهای هوایی افغان
نیروهای هوایی افغان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شورای امنیت ملی هشدار داده است که: «حملات و تهاجم طالبان در زابل و بدخشان بی‌پاسخ نخواهد ماند. ما به همکاری متحدان بین‌المللی خود پاسخی قوی به طالبان خواهیم داد».

به گزارش اسپوتنیک، جاوید فیصل؛ سخنگوی شورای امنیت ملی، عصر روز گذشته (17 حمل) ساعاتی پس از نشر اعلامیه طالبان در صفحه توییترش نوشت: «حملات و تهاجم طالبان در زابل و بدخشان بی‌پاسخ نخواهد ماند. ما به همکاری متحدان بین‌المللی خود پاسخی قوی به طالبان خواهیم داد.»

آقای فیصل همچنین افزوده که گفتگوها میان هیأت طالبان و دولت برای رهایی زندانیان دو طرف در کابل جریان دارد و طالبان باید خشونت‌ها را متوقف کرده و به مردم افغانستان نشان دهند که برای تامین صلح در کشور صادق اند.

هشدار طالبان به امریکا: محتویات توافق صلح را رعایت کنید - اسپوتنیک افغانستان
هشدار طالبان به امریکا: محتویات توافق صلح را رعایت کنید

این در حالی ‌است که پس از گذشت بیش از یک ماه از امضای توافقنامه‌ی صلح میان آمریکا و گروه طالبان، طالبان گفته‌اند که علی‌رغم پابندی این گروه به توافق‌نامه، امریکا و همکارانش از آن تخطی کرده است.

 در اعلامیه‌ی این گروه که روز (یک‌شنبه، 17 حمل) به نشر رسید، آمده است: «از جانب آمریکایی‌ها و همکاران داخلی و خارجی (حکومت و سازمان ناتو) آن‌ها تخطی‌های علنی در برابر ما (طالبان) صورت گرفته است.»

در اعلامیه این گروه آمده‌است که تأخیر در رهایی پنج هزار زندانی طالبان، حمله بر مراکز این گروه بیرون از خط جنگ، حمله بر خانه‌های غیر نظامیان در مناطق تحت نفوذ طالبان توسط نیروهای امریکایی و افغان، بمباران در اماکن عمومی تحت نفوذ این گروه و هدف قرارگرفتن جنگجویان گروه طالبان بیرون از جنگ در ساحات تحت کنترل این گروه از جمله تخطی‌هایی است که به گفته‌ی طالبان، امریکایی‌ها و همکاران داخلی و خارجی آن انجام داده‌اند.

طالبان همچنان گفته‌اند که در ولایت‌های هلمند، قندهار، فراه، قندوز، ننگرهار، پکتیا، بدخشان، بلخ و سایر نقاط موارد دیگر تخطی از توافقنامه‌ی آمریکا و طالبان نیز صورت گرفته است.

این گروه افزوده است که این تخطی بارها از سوی این گروه به جانب آمریکا شریک شده، اما به آن توجهی صورت نگرفته است. طالبان از آمریکا خواسته است که همکارانش را به رعایت این توافق‌نامه ملزم کنند.

اما نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان می‌گویند که ادعای گروه طالبان مبنی بر تخطی آمریکا از توافق‌نامه‌ی امضاشده‌ی صلح با این گروه، بی‌اساس است و نیروهای آمریکایی به رعایت شرایط «نظامی» این توافق‌نامه پابندند.

سانی لگت، سخنگوی این نیروها در توییتر گفته است که فرماندهی نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان در مورد رعایت شرایط موافقت‌نامه‌ی صلح میان امریکا و طالبان موضع واضح داشته است.

او تأکید کرده است در صورتی که نیروهای ملی دفاعی و امنیتی افغانستان مورد حمله قرار گیرند، نیروهای آمریکایی مطابق توافق‌نامه از آنان دفاع خواهند کرد.

پیش از این، حکومت افغانستان طالبان را متهم به نقض توافق‌نامه صلح متهم کرده‌بود. به گفته‌ مقام‌های حکومت افغانستان طالبان پس از امضای توافق‌نامه صلح قطر، حملات شان را افزایش داده‌اند.

بر اساس اطلاعات وزارت دفاع، طالبان طی دو هفته گذشته بر شماری از پایگاه‌های نظامیان افغان در ولایت‌های زابل و بدخشان حمله کردند که در این حملات تلفات سنگین به نیروهای دولتی وارد شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала