هیئت فنی طالبان پس از گفتگوهای بی‌نتیجه با حکومت، کابل را ترک کرد

© REUTERS / Maxim Shemetovهیئت فنی طالبان پس از گفتگوهای بی‌نتیجه با حکومت، کابل را ترک کرد
هیئت  فنی طالبان پس از گفتگوهای بی‌نتیجه با حکومت، کابل را ترک کرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یک عضو هیئت مذاکره‌کننده دولت به آریانانیوز می‌گوید که این هییت با حکومت روی آزادی زندانیان به توافق نرسید. به گفته او، هییت طالبان خواستار آزادی برخی فرماندهان ارشد این گروه بود، اما دولت تنها روی آزادی برخی زندانیان با تهدید کم، توافق داشت.

به گزارش اسپوتنیک، از سوی هم دفتر سیاسی طالبان در دوحه از توافق مذاکرات هیئت  فنی طالبان با حکومت افغانستان خبر می‌دهد و می‌گوید: روند آزادسازی زندانیان به بهانه‌های مختلف تاکنون به تاخیر افتاده است.

محمد سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر - اسپوتنیک افغانستان
طالبان: تا رهایی زندانیان مذاکرات را متوقف و در نشست های "بی‌نتیجه" اشتراک نخواهیم کرد

بیش از یک هفته‌ پیش هیئت  سه نفری طالبان وارد کابل شد تا برای آزادی زندانیان طالب، با حکومت افغانستان گفتگو کند.

هرچند دو طرف چندین بار گفتگو کردند و قرارهایی برای آزادی زندانیان گذاشته شد، اما سرانجام حکومت و طالبان روی چگونگی آزادسازی زندانیان دو طرف به توافق نرسیدند، بن‌بست به جایی کشید که هیئت  فنی طالبان دست خالی و بدون هیچ نتیجه‌ای، کابل را ترک کند.

اکنون طالبان ناراحت‌تر به نظر می‌رسند، زیرا آنها انتظار داشتند بر بنیاد توافق‌نامه امریکا و این گروه، زودتر پنج‌هزار زندانی، بدون قید و شرط، آزاد شوند و از همین رو به کابل هیئت فرستادند.

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان اعلام کرد: «به بهانه‌های مختلف رهایی زندانیان تا اکنون به تعویق افتیده است. ازهمین‌رو هیئت  فنی ما از سه‌شنبه با جهت‌های مربوطه در نشست‌های بی‌نتیجه اشتراک نمی‌کند».

بار دیگر، همین سئوال در اذهان است؛ چرا بن‌بست؟

طالبان می‌خواستند در مرحله نخست دست‌کم 15 فرمانده بزرگ و مهم این گروه از بند آزاد شوند، اما دولت می‌گفت نه، نخست 400 زندانی ای را آزاد می‌کند که کهنه‌سن اند، حق‌عبدی بالای شان نیست و وقت زندان شان نیز کم مانده‌است.

حکومت می‌گوید نمی‌شود که به هر سفارش طالبان تمکین کند و بپذیرد.

آغاز مذاکرات میان‌افغان‌ها نیز به پیشرفت در روند آزادسازی زندانیان منوط است، تا این‌جای کار سرنوشت تفاهم سیاسی داخلی و پایان منازعه مبهم‌تر شده‌است.

ایالات متحده امریکا اما، پیوسته بر توافق کابل و طالبان روی آزادی زندانیان دو طرف پافشاری کرده تا یک بند مهم توافق‌نامه اش با طالبان را عملی کند و راه برای مذاکرات طرف‌های داخلی باز شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала