جایزه صلح نوبل/ هدف پشت پرده ترامپ از توافق صلح در افغانستان

© REUTERS / Alexander Drago هدف پشت پرده "توافق صلح ترامپ" فاش شد
 هدف پشت پرده توافق صلح ترامپ فاش شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شبکه خبری ان‌بی‌سی آمریکا در گزارش گفته است که دونالد ترامپ به همکارانش "به طور خصوصی" فشار آورده تا نمایشی از ختم جنگ افغانستان ترتیب دهند تا عملی شدن قول انتخاباتی‌اش را نشان دهد و "جایزه صلح نوبل" به او داده شود.

به گزارش اسپوتنیک، در روزهای اخیر ابعاد تازه‌ای از پشت پرده نارضایتی واشنگتن از حل نشدن اختلافات میان اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان و عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی پیشین افغانستان و معطل ماندن اجرای توافقنامه صلح آمریکا و طالبان خبر می‌دهند.

شبکه ان‌بی‌سی آمریکا هفتم آپریل فاش کرده که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا دو هفته پیش به طمع بدست آوردن جایزه صلح نوبل، مایک پامپئو، وزیر خارجه‌ را با یک اخطار به کابل فرستاد.

اما یک مقام ارشد گفته که مشاوران رئیس جمهوری به او گفتند که صلح افغانستان "یک روند کند، لرزان و زشت" دارد و رئیس جمهوری نباید با یک توافق شکننده خود را مواجه سازد.

جنرال امریکایی: توفق صلح امریکا با طالبان بیشتر به سود طالبان است - اسپوتنیک افغانستان
جنرال امریکایی: توافق صلح قطر بیشتر به سود طالبان است

دو مقام فعلی و پیشین مطلع به شبکه خبری ان‌بی‌سی گفتند که ترامپ به طور خصوصی به همکارانش فشار آورده بود که با ترتیب یک نمایش پرآوازه برای او در توافق صلح و ختم جنگ افغانستان، او جایزه صلح نوبل را ببرد.

این مقام‌ها گفتند که ‌ترامپ شخصا پیام اخطار را قبل از این که مایک پمپو وارد کابل شود، داده بود. شبکه خبری نیز، جزئیاتی را از گفتگوهای پمپئو با رهبران افغان در سفر اخیر او به کابل، فاش نموده است.

بر بنیاد گزارش این رسانه، آقای پمپئو از دو طرف خواسته تا مشکلات شان را حل کنند و برای پیشبرد مواد توافقنامه آمریکا و طالبان تلاش کنند.

پمپئو هشدار داده که اشرف‌غنی و عبدالله عبدالله در صورت عدم توافق بر تشکیل حکومت، این کشور تصمیم به خروج کامل نیروهایش از افغانستان خواهد گرفت.

به گفته مقامات، پمپئو به عبدالله گفته بود که "او باید از غنی حمایت کند." و پیام رئیس جمهوری آمریکا را رسانده که "تنها یک تیم از کابل" بیاید.

این مقام‌ها گفتند که دونالد ترامپ از برآورده نشدن انتظاراتش عصبانی است.

سخنگویان کاخ سفید، وزارت خارجه آمریکا و مایک پمپئو در این مورد اظهار نظری نکردند."

ان بی سی گزارش می‌دهد که یک مقام دیگر گفت که واشنگتن "امیدوار" بود که اخطار رئیس جمهوری آمریکا موثر واقع شود.

این مقام‌ها گفتند که دونالد ترامپ در هفته‌های اخیر از برآورده نشدن انتظاراتش در افغانستان عصبانی است.

آلیس ویلز، معاون وزارت خارجه آمریکا نیز در توییتی نوشت که کمک‌های جهانی نمی‌تواند به همین شکل به افغانستان ادامه یابد.

در این توییت آمده است: ادامه کمک‌های بین‌المللی مستلزم یک دولت فراگیر در افغانستان است و "ما همه باید رهبران افغانستان را برای توافق روی ایجاد یک حکومت فراگیر پاسخگو کنیم."

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала