گزارش دیده‌بان حقوق بشر از آزار جنسی زنان معلول افغان

© AFP 2023 / Hoshang Hashimiگزارش دیده‌بان حقوق بشر از آزار جنسی زنان معلول افغان
گزارش دیده‌بان حقوق بشر از آزار جنسی زنان معلول  افغان  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دیدبان جهانی حقوق بشر در گزارش تازه‌اش می‌گوید که زنان و دختران معلول در افغانستان هنگام مراجعه برای دریافت خدمات در وزارتخانه‌ها، مورد سوی استفاده‌ی جنسی قرار می‌گیرند.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از "تلویزیون یک افغانستان" دیده‌بان جهانی حقوق بشر، در تازه‌ترین گزارش زیر نام«معلولیت، ضعف نیست: تبعیض و موانع پیش روی زنان و دختران معلول در افغانستان» گفت که دختران معلول در افغانستان با موانع زیادی مواجه اند.

در ادامه این گزارش آمده است: "مقام‌های دولتی افغانستان به زنان دارای معلولیت آزار و اذیت جنسی داده‌اند، از جمله هنگامی که به وزارتخانه‌ها برای مطالبه‌ی خدمات مراجعه کردند."

نیم جمعیت زنان افغان حاضر به ترک افغانستان استند - اسپوتنیک افغانستان
نیم جمعیت زنان افغان حاضر به ترک افغانستان استند

در بخشی از این گزارش آمده است که زنان و دختران معلول افغان با محدودیت‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و برای دسترسی به نهادهای دولتی، بهداشت، و آموزش با تبعیض روبرو می‌باشند.

همزمان این دیده‌بان جهانی حقوق بشر گفته است که 80 درصد افراد دارای معلولیت در افغانستان از رفتن به مکتب و دانشگاه محروم استند.

این سازمان حقوق بشری در عین حال از دولت افغانستان خواسته علاوه بر این، باید از حقوق همه افغان‌های معلول حمایت کند.

دهه‌ها جنگ و درگیری داخلی، نه تنها موجب کاهش شمار موسسات دولتی و شکست تلاش‌ها در شکل‌گیری نهادهای مدنی در افغانستان شده؛ بلکه بیش از یک میلیون شهروند معلول و با مشکلات حرکتی یا بینایی و شنوایی بر جا گذاشته است.

اما وزارت شهیدان و معلولان در واکنش به این گزارش می‌گوید که تاکنون هیچ سندی مبنی بر آزار و اذیت زنان و دختران در نهادهای دولتی وجود ندارد.

این نخستین بار است که از استفاده‌ی جنسی زنان و دختران معلول در افغانستان خبر داده می‌شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала