دانشگاه طبی کابل (ابو علی ابن سینا) دستگاه تنفس مصنوعی ساخت

© وزارت تحصیلات دانشگاه طبی کابل (ابو علی ابن سینا) دستگاه تنفس مصنوعی ساخت
دانشگاه طبی کابل (ابو علی ابن سینا) دستگاه تنفس مصنوعی ساخت  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت تحصیلات عالی افغانستان از ساخت دستگاه تنفس مصنوعی توسط تیم تخنیکی و فن آوری دانشگاه علوم طبی کابل (ابو علی ابن سینا) خبر داد.
متخصصان هرات در تلاش ساخت دستگاه تنفس مصنوعی - اسپوتنیک افغانستان
متخصصان هرات در تلاش ساخت دستگاه تنفس مصنوعی

به گزارش اسپوتنیک، وزارت تحصیلات عالی افغانستان نوشت: تیم تخنیکی آمریت کمیونتی کالج تکنالوژی و ترمیم تجهیزات طبی، دانشگاه علوم طبی کابل (ابوعلی ابن‌سینا) موفق به ساخت دستگاه تنفس مصنوعی (Ventilator) با استفاده از مواد قابل دریافت در مارکیت های داخلی کشور گردید.

در این خبرنامه آمده است، که دانش گستر عبدالتواب بالاکرزی معین علمی و سرپرست وزارت تحصیلات عالی در حالیکه دانشمند دکتور وحید الله مومند رییس دانشگاه علوم طبی کابل نیز حضور داشتند، از دستگاه تنفس مصنوعی یاد شده دیدن نمودند.

سرپرست وزارت تحصیلات عالی ضمن ابراز خرسندی از ساخت این دستگاه گفت که وزارت تحصیلات عالی به اساس پالیسی مقام عالی ریاست دولت کشور مبنی بر سهم گیری فعال نهاد های تحصیلی در امر مبارزه با ویروس کرونا، به همه ای نهاد های تحصیلی منجمله دانشگاه علوم طبی هدایت داد تا در زمینه با استفاده از کادر های علمی و امکانات صحی خویش اقدامات لازم را روی دست گیرند، که خوشبختانه تیم تخنیکی کمیونتی کالج دانشگاه علوم طبی کابل توانست یک پایه دستگاه (Ventilator) را که در شرایط کنونی به آن سخت نیاز است، بسازد.

به گفته دانش گستر عبدالتواب بالاکرزی: دانشگاه علوم طبی کابل ضمن ساخت دستگاه یاد شده در بخش آگاهی دهی عامه جلوگیری از مبتلا شدن به ویروس کرونا و معلومات درباره ویروس، آمادگی برای فراهم سازی 500 بستر برای مبتلایان ویروس کرونا و عرضه خدمات صحی از مجرا های درمانگاه های کادری خویش اقدامات نیز انجام داده است.

سرپرست وزارت تحصیلات عالی افغانستان از تلاش‌های هئیت رهبری دانشگاه علوم طبی کابل، آمریت کمیونتی کالج و تیم تخنیکی که در ساخت دستگاه تلاش نموده اند نیز اظهار سپاس و امتنان نمود.

سپس، دانش گستر پشتنه بنایی احمدزی آمر کمیونتی کالج دانشگاه علوم طبی کابل درباره چگونگی ساخت و عملکرد دستگاه متذکره و نیازمندی سکتور صحی کشور به این دستگاه در سطح کشور معلومات ارایه نمود.

محترم دانش پرور دوکتور محمد بشیر نورمل معین پلان و پالیسی و محترم دوکتور محب الله ځیر رییس عمومی طب معالجوی وزارت محترم صحت عامه افغانستان با هئیت معیتی شان، از این دستگاه دیدن نموده ضمن قدردانی از دست اندرکاران ساخت دستگاه، آن را مورد تائید قرار داده خواهان توجه بیشتر ادارات ذیربط به دانشگاه علوم طبی کابل جهت ساخت دستگاه های بیشتر گردیدند.

همچنان، دانشمند دکتور وحید الله مومند رییس دانشگاه علوم طبی کابل از توجه رهبری وزارت تحصیلات عالی تشکری نموده، پیرامون تلاش‌های دانشگاه در امر مبارزه با ویروس کرونا معلومات همه جانبه ارایه کرده و مبارزه با این ویروس را کار مشترک همه نهادها عنوان نمود.

قابل ذکر است که قیمت یک پایه دستگاه تنفس مصنوعی (Ventilator) در بازار های جهانی حدود 30 هزار دالر امریکایی می باشد که خوشبختانه کادر های ورزیده و مسوولیت پذیر دانشگاه علوم طبی کابل توانستند با مصرف حدود 30 هزار افغانی آنرا بسازد.

به گفته مسئولان این دانشگاه آنان توانایی آن را دارند، که در هر سه روز یک پایه از دستگاه تنفس مصنوعی را تولید و در خدمت جامعه طبی کشور قرار دهند.

یادآوری می کنیم، که پیش از این تیم دختران رباتیک هرات هم دستگاه تنفسی ساخته بودند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала