بررسی‌ قتل کارجویان افغان توسط مرزبانان ایران از سوی وزارت خارجه

© Photo / MFA / MFA بررسی‌ قتل کارجویان افغان توسط مرزبانان ایران از سوی وزارت خارجه
    بررسی‌ قتل کارجویان افغان توسط مرزبانان ایران از سوی وزارت خارجه    - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت خارجه افغانستان در خصوص بررسی‌های درباره ادعای قتل کارجویان افغان توسط مرزبانان ایران گفته که به پیش‌رفت های دست یافته اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه ها، وزارت خارجه افغانستان روز دوشنبه، پانزدهم ثور، در اعلامیه‌ای گفته است که بررسی‌ها در این مورد پیش‌رفت داشته است. وزارت خارجه در مورد پیش‌رفت‌ در بررسی‌هایش جزییات بیش‌تر نداده است.

در اعلامیه وزارت خارجه گفته شده است که با ایران در تماس است و از این کشور خواسته است که درباره ادعاهای مطرح شده علیه مرزبانان این کشور، تحقیق کند و نتیجه آن را با حکومت افغانستان در میان بگذارد.

طبق اعلام وزارت خارجه، اداره محلی هرات با خانواده‌های قربانیان در تماس است و به آن‌ها کمک‌های ضروری صورت گرفته است.

دو روز پیش گزارش شد که مرزبانان ایران شماری از کارجویان افغان را که می‌خواستند به صورت قاچاقی به ایران بروند، ابتدا شکنجه کرده و سپس آن‌ها را به دریا انداخته‌اند. شمار قربانیان ۲۷ نفر گفته شده است.

 پرتاب شهروندان افغان به دریا توسط سربازان ایرانی  - اسپوتنیک افغانستان
پرتاب شهروندان افغان به دریا توسط سربازان ایرانی

شاه ‌ولی، از گواهان رویداد، در گفت‌وگو با روزنامه ۸صبح گفته است که ۵۷ شهروند افغانستان به گونه‌ی قاچاقی، از مناطق مرزی مشترک میان افغانستان، ایران و ترکمنستان، وارد خاک ایران شدند، اما مرزبانان ایران آنان را بازداشت کردند.

یک کلیپ کوتاه از چند جنازه‌ی افغان در حاشیه هری‌رود، صبح روز شنبه به صورت بسیار گسترده در رسانه‌های اجتماعی پخش شد. افزون بر آن، برخی‌ که ادعای هم‌سفر بودن با قربانیان را دارند و خودشان را گواهان رویداد می‌دانند، می‌گویند که هم‌سفران آنان (قربانیان) از سوی نیروهای مرزی ایران، نخست لت‌وکوب و سپس همه با هم به رودخانه انداخته شدند.

ایران اما این ادعا را تکذیب کرده است. اداره‌ی مرزبانی این کشور گفته است که با بررسی ویدیوهای نشرشده، به این نتیجه رسیده که این رویداد در مرز افغانستان و ایران صورت نگرفته است.  

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала