رایزنی اتمر با ظریف درباره حادثه غرق شدن افغان‌ها در مرز ایران

© وزارت خارجه افغانستانرایزنی ظریف با حنیف اتمر درباره تفاهم سیاسی در افغانستان
رایزنی ظریف با حنیف اتمر درباره تفاهم سیاسی در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سرپرست وزارت امور خارجه با وزیر امور خارجه ایران در مورد گزارش‌ها پیرامون جان باختن تعدادی از اتباع افغانستان در نزدیکی مرز بین دو کشور و مشخص کردن تیم‌های بررسی کننده، به صورت تلیفونی گفتگو کردند.

به گزارش اسپوتنیک؛ دفتر رسانه‌ای وزارت امور خارجه در بیانیه‌ای گفته که محمدحنیف اتمر، سرپرست وزارت امور خارجه در تماس تلفنی با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران صحبت و تبادل نظر نمودند.

در این گفتگوی تلفنی، هر دو جانب با تاکید بر توافقات قبلی مبنی آغاز کار تحقیقات مشترک در مورد حادثه و درباره مشخص کردن تیم‌های بررسی کننده صحبت کردند. 

اتمر در مورد سفر هیات بررسی‌کننده جانب افغانستان به ولایت هرات اطلاع داده و خاطرنشان کرد که این هیات تحقیق خویش را در محل حادثه آغاز کرده است. ظریف نیز در مورد تعیین هیات آن کشور به آقای اتمر اطمینان داد و افزود که آنها به زودی تحقیق خویش را در محل حادثه آغاز خواهند کرد.

 

ارگ ریاست جمهوری - اسپوتنیک افغانستان
ارگ: کشتار افغان‌ها در مرز با ایران «جنایت نابخشودنی» است

همچنین طرفین تفاهم کردند که در صورت ضرورت، هیات‌های دو جانب در محل حادثه، شهرهای مشهد و هرات جلسه مشترک برگزار کنند.

وزارت امور خارجه گفته که هدف از این تحقیق دریافت حقایق، اتخاذ تصامیم بعدی در روشنایی آن و پیدا کردن راه حل برای جلوگیری از تکرار چنین حوادث در آینده است.

یادآوری می‌کنیم که اوایل هفته گذشته خبر های نشر شد که که بر اساس آنها ادعا شد که مرزبانان ایرانی شماری از پناهجویان افغان را که می‌خواستند به صورت قاچاقی به ایران بروند، شکنجه کرده و سپس آن‌ها را مجبور کرده‌اند خود را به رودخانه بیاندازند.

ارگ ریاست‌ جمهوری این رویداد را غیر انسانی خوانده‌است.

در این زمینه، محمداشرف غنی؛ رییس‌ جمهوری در فرمانی برای بررسی این رویداد یک هیأت با صلاحیت ده نفری را توظیف کرد.

بر اساس یافته‌های این هیات، اطلاعات اداره‌های استخباراتی نشان می‌دهد که در کل 46 پناهجوی افغان با استفاده از مسیر غیر قانونی وارد ایران شده‌بودند که از آن جمله 10 نفر که ساکنان ولسوالی‌های رباط‌ سنگی و گلران هرات و ولسوالی دولت‌آباد ولایت فاریاب بودند، جان باخته و 15 نفر دیگر ناپدید هستند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала