اعتراض شماری از فعالان مدنی هرات در مقابل کنسولگری ایران

© Photo / SUاعتراض شماری از فعالان مدنی هرات در مقابل کنسولگری ایران
اعتراض شماری از فعالان مدنی هرات در مقابل کنسولگری ایران  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شماری از فعالان مدنی هرات با حضور در یک تجمع اعتراضی در برابر کنسولگری ایران در این شهر، به رودخانه انداختن کارجویان افغان از سوی نیروهای مرزی ایران را محکوم کردند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از هشت‌ صبح، اشتراک‌کننده‌گان این راه‌پیمایی اعتراضی، از نهادهای بین‌المللی و سازمان ملل‌‌ متحد می‌خواهند که عاملان رویداد را به کیفر برسانند. آنان با سردادن شعارهایی، کشتار کارجویان افغان در مرز مشترک با ایران را جنایت بشری می‌دانند.

آرش بشریار، از اشتراک‌کننده‌گان این تجمع اعتراضی، در صحبت با روزنامه ۸صبح از حکومت افغانستان و نهادهای بین‌المللی خواهان تأمین عدالت و کیفر عاملان این رویداد است.

شبنم سلحشور، یکی دیگر از اشتراک‌کننده‌گان، اقدام نیروهای مرزی ایران در کشتار کارجویان افغان را جنایت بشری دانسته و از حکومت ایران می‎‌خواهد که در این مورد به حکومت و ملت افغانستان وضاحت بدهد.

پیش از این هیأتی از شورای امنیت ملی افغانستان و مقام‌های ارشد محلی هرات، برای بررسی این رویداد، از محل غرق شدن کارجویان افغان بازید کرده‌اند. روز یک‌شنبه حمید طهماسی، رییس هیأت حکومت افغانستان، در هرات در یک نشست خبری گفت، مدارک و اسناد کافی به دست آمده و نیاز است که رهبری دولت افغانستان در این زمینه ابراز نظر کند.

مقام‌های محلی هرات می‌گویند که اسناد و شواهد «کافی و خوب» در پیوند به این رویداد به دست آمده، اما ابراز نظر در مورد چگونه‌گی وقوع آن، مسوولیت رهبری کشور است.

با این‌همه، سرکنسولگری ایران در هرات، وزارت خارجه و فرماندهی نیروهای پولیس ایران، دخیل بودن نیروهای مرزی این کشور در کشتار کارجویان افغان را رد کرده‌اند، اما شماری از نهادها و کشورهای خارجی با نکوهش این رویداد بر بررسی همه‌جانبه آن پافشاری دارند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала