آغاز تحقیقات کابل و تهران درباره کشتار پناهجویان افغان در مرز ایران

© وزارت خارجه افغانستانقدردانی افغانستان از همکاری ایران برای رسیدگی به حادثه جان باختن شهروندانش
قدردانی افغانستان از همکاری ایران برای رسیدگی به حادثه جان باختن شهروندانش  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کابل و تهران تحقیقات مشترک‌شان را درباره کشتار مسافران افغان در مرز ایران را که ادعا می‌شود از سوی مرزبانان ایرانی شکنجه و سپس به رودخانه‌ی هریرود انداخته شده‌اند، فردا آغاز می‌کنند.

به گزارش اسپوتنیک، وزارت خارجه افغانستان با نشر خبرنامه‌ای گفته است که آغاز تحقیق کمیساریای سرحدی ایران و افغانستان و پیدا کردن حقیقت، چگونه‌گی حادثه را شناسایی و زمینه تأمین عدالت را مساعد خواهد کرد.

این وزارت تأکید کرده است که حکومت افغانستان حادثه کشتار پناهجویان افغان را تا تأمین عدالت با تمام قوت بررسی خواهد کرد.

اوایل هفته گذشته گزارش‌هایی نشر شد که طبق آن، مرزبانان ایران شماری از کارجویان افغان را که می‌خواستند به صورت قاچاقی به ایران بروند، شکنجه کرده و سپس آن‌ها را به دریا انداخته‌اند. ایران دست داشتن مرزبانانش را در این رویداد رد کرده است.

ارگ ریاست جمهوری - اسپوتنیک افغانستان
ارگ: کشتار افغان‌ها در مرز با ایران «جنایت نابخشودنی» است

محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور، در فرمانی برای بررسی این رویداد یک هیأت با صلاحیت ده نفری را توظیف کرده است.

محمد حمید طهماسی، سرمفتش سرقوماندانی اعلی قوای مسلح که ریاست هیأت بررسی‌کننده افغانستان را برعهده دارد، روز یک‌شنبه، 21 ثور‌، در یک نشست خبری در هرات گفت که کار هیات حقیقت‌یاب در جریان است و تا یک هفته دیگر تمام مدارک و شواهد به دست آمده به رهبری دولت تسلیم می‌شود.

بر اساس یافته‌های این هیات، اطلاعات اداره‌های استخباراتی نشان می‌دهد که در کل 46 پناهجوی افغان با استفاده از مسیر غیرقانونی وارد ایران شده بودند. از جمله 10 نفر که ساکنان ولسوالی‌های رباط‌سنگی و گلران هرات و ولسوالی دولت‌آباد ولایت فاریاب بودند، کشته شده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала