افغانستان پاسگاه‌های مرزی خود با ایران را فعال کند

© وزارت خارجه افغانستانافغانستان پاسگاه‌های مرزی خود با ایران را فعال کند
افغانستان پاسگاه‌های مرزی خود با ایران را فعال کند  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در چند سال گذشته افغانستان بین ۲۰ تا ۴۰ پاسگاه مرزی خود با ایران را خالی و رها کرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، محسن روحی صفت معاون پیشین دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه ایران تاکید کرد: برای پیشگیری از حوادث مرزی لازم است طرف افغانستانی به تعهدات خود در مرزهای مشترک عمل و پاسگاه‌های خود را فعال کند زیرا برخی اخبار حاکیست در چند سال گذشته بین ۲۰ تا ۴۰ پاسگاه مرزی در طرف افغانستان خالی و رها شده است.

وزارت خارجه ایران: حادثه پیش آمده برای شهروندان افغانستانی در خاک افغانستان رخ داده است - اسپوتنیک افغانستان
وزارت خارجه ایران: حادثه پیش آمده برای افغانستانی ها در خاک افغانستان رخ داده است

محسن روحی‌ صفت روز جمعه با اشاره به مسائل مطرح شده در خصوص حوادث پیش آمده در مرزهای ایران و افغانستان افزود: مقام های افغانستان برای مقابله با دسیسه‌هایی که برای برهم زدن پیوندهای دوستانه دو همسایه ایران و افغانستان می‌شود، باید هوشیار و فعال باشند.

وی با اشاره به پیامدهای منفی طرح اتهام ها در برابر ایران اظهار داشت: مدتی است برخی رسانه‌های افغانستان اتهام‌زنی در برابر ایران را تشدید کرده و برخی رسانه‌های خارجی آن را دامن می‌زنند. مسئولان افغانستان توجه داشته باشند که تاب‌آوری افکار عمومی ایران از این اتهامات حدی دارد و ممکن است آثار منفی بر روابط دوستانه دو کشور بگذارد.

افغانستان مانع از آسیب دیدن حسن همجواری شود

این کارشناس ارشد مسائل افغانستان با یادآوری حضور میلیون‌ها شهروند افغانستانی در ایران تصریح کرد: در ایران سال‌ها است میلیون‌ها شهروند افغانستانی حضور دارند. ۵۰۰ هزار دانش‌آموز و هزاران دانشجوی افغانستانی به دلیل اوضاع ناامنی افغانستان در ایران مشغول به تحصیل هستند و میلیون‌ها نفر هم در ایران به کار مشغولند.

روحی‌صفت ادامه داد: وظیفه دولت افغانستان است که از چنین وضعیتی حراست کند و نگذارد فضای افکار عمومی و احساسات مردم آشفته شده و طرح‌های مخالفان حسن همجواری با تبلیغات نادرست به دو کشور آسیب برساند.

کابل منافع درازمدت خود را در پیش گیرد

وی با اشاره به توافقنامه مرزی ایران و افغانستان خاطرنشان کرد: میان کشورهای همسایه از جمله بین ایران و افغانستان، موافقتنامه و قراردادهایی وجود دارد که در زمان هر گونه حادثه بین دو کشور از جمله حوادث مرزی با استفاده از سازوکارهای پیش‌بینی شده، آن حادثه را کنترل و مدیریت کنند. در پی ادعای حادثه گلران در حوالی مرز مشترک، طرف ایرانی آمادگی خود برای بررسی مشترک آن اعلام کرد ولی طرف مقابل چنین درخواستی را برای بررسی مشترک را به طرف ایرانی نداده است.

به گفته این دیپلمات پیشین ایران، در تاریخ روابط مشترک دو کشور مشکلات متعددی پیش آمده اما با تدبیر و تعقل دو طرف توانسته‌اند بر آن فایق آیند. امید است طرف افغانستانی به جای فضا دادن به اتهامات رسانه‌ای در برابر ایران، منافع درازمدت خود را در پیش گیرد.

افغانستان به تعهدات خود در مرزهای مشترک عمل کند

روحی‌صفت به برخی دخالت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در روابط تهران و کابل اشاره کرد و ابراز داشت: برخی تحلیل‌ها حاکیست که برخی دولت‌های منطقه و عوامل سیاسی و امنیتی در بحران افغانستان، از اینکه ایران تلاش کرده با توصیه‌های برادرانه خود موجب کاهش اختلاف بروز کرده در پی انتخابات این کشور بشود، ناراضی بوده و با صحنه‌سازی در منطقه مرزی که طالبان در آن منطقه حضور فعالانه‌ای دارند، نقش ایران در توجه به ثبات و وحدت ‌آفرینی را خنثی و به بی ‌تفاوتی سوق دهند.

وی افزود: برای پیشگیری از حوادث لازم است طرف افغانستانی به تعهدات خود در مرزهای مشترک عمل و پاسگاه‌های خود را فعال کند. برخی اخبار حاکیست در چند سال گذشته بین ۲۰ تا ۴۰ پاسگاه مرزی در طرف افغانستان خالی و رها شده است.

درخواستی از افغانستان برای تشکیل کمیسیون مرزی مشترک ارائه نشد

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با اشاره به توافقات مرزی ایران و افغانستان بیان کرد: موافقتنامه‌های مشترک دو کشور، دو طرف را ملزم می‌کند هر گاه ادعایی از یک کشور علیه کشور همسایه مطرح می‌شود، بلافاصله درخواست برگزاری کمیسیون مرزی مشترک کرده و با طرف مقابل مطرح کند.

روحی‌ صفت با بیان اینکه در ادعای مطرح شده، آنچه شاهد بودیم هیاهو و طرح ادعاهای یک طرفه در رسانه‌های افغانستان بوده ، یادآور شد: هیچ درخواست رسمی از مقامات افغانستان ارائه نشد. از طرفی کشورهایی که مشکلات دوجانبه با ایران داشتند، آتش بیار معرکه شده و آن اختلافات را به موضوع افغانستان تسری دادند.

وی با تاکید بر اینکه عدم مدیریت افکار عمومی موجب بروز خسارت و جریحه‌دار شدن احساسات مردم دو کشور می‌شود، عنوان کرد: مخالفان صلح و ثبات در کابل علاقه‌مند به گسترش چنین فضایی هستند. امید است با رفع مشکلات و تشکیل دولت قوی در این کشور بتواند بر این حوادث فائق آید.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала