سال گذشته افغان‌ها 900 میلیون دالر را از بیرون به کشور فرستاده‌اند

© Fotolia / Irochkaکشورهای زیاد در پی جایگزین دالر استند
کشورهای زیاد در پی جایگزین دالر استند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سالانه شهروندان افغانستان در بیرون از کشور پول‌های هنگفتی را به خانواده‌ها و نزدیکان شان در افغانستان می‌فرستند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، بانک جهانی مقدار این پول‌ها را در سال گذشته میلادی 900 میلیون دالر و بانک مرکزی بیش از 700 و 53 میلیون دالر می‌گوید. 

بربنیاد یک گزارش بانک جهانی امسال به علت گسترش ویروس کرونا و در پی آن رکود کار و بارها در کشور های گوناگون، نزدیک به 200 میلیون دالر پول کمتر از این رهگذر وارد افغانستان خواهد شد. 

بربنیاد آمارهای وزارت امور مهاجران، افغانستان در کشور های گوناگون شش میلیون و 500 هزار مهاجر دارد که بیشتر شان کارگر استند. 

سید حسین عالمی بلخی، وزیر امور مهاجران گفت: «چهل سال در افغانستان جنگ است. بیش از پنجاه درصد مردم افغانستان زیر خط فقر است و نرخ بیکاری هم در افغانستان بسیار بلند است. بنابراین با کدام معجزه این مردم زنده‌گی می‌کنند. نکته همین جاست که زنده‌گی مردم وابسته به کمک‌هایی‌است که مهاجران از بیرون می‌فرستند».

بانک جهانی در این گزارش تازه بحران کرونا را از دید مهاجرت به بررسی گرفته‌است. 

بربنیاد این گزارش امسال در مقیاس جهانی «رمتنس» یا پول‌هایی که مهاجران به کشورهای شان می‌فرستند، در مقایسه با پارسال 109 میلیارد دالر کاهش خواهد یافت و در کشورهای جنوب آسیا با کاهش بیست و دو درصدی از 140 میلیارد دالر به 109 میلیارد دالر خواهد رسید. 

بانک جهانی می‌گوید از آن‌جایی‌که این پول‌ها بیشتر به حساب خانواده‌های با درآمد پایین و متوسط واریز می‌شوند، کاهش آن‌ها می‌تواند فقر را بیشتر سازد. 

سهراب بهمن، سخن‌گوی وزارت اقتصاد بیان داشت: «دقیقا این خانواده‌ها را متأثر می‌سازد و باعث می‌شود که یک قسمتی از عواید شان پایین بیاید و اگر خانواده‌هایی که بسیار وابسته استند به این پول می‌تواند که حتا مشکل فقر را دامنگیر شان بکند».

کاهش «رمتنس» تنها پیامد گسترش ویروس کرونا بر پول‌هایی که از بیرون وارد کشور می‌شوند، نیست. صادرات و فروش شرکت‌های افغانستان در بیرون از کشور نیز بسیار زیانمند شده‌است. 

از سویی هم در پی گسترش ویروس کرونا در بیش از دو ماه گذشته بیش از دو صد هزار تن از مهاجران افغانستان به کشور برگشته‌اند، از جمله بیش از سیزده هزار تن از امارات متحده عرب که بیشتر شان کارگر استند. 

با برگشت آنان نه تنها یک منبع درآمد خانواده‌ها قطع شده‌است بل باردوش آنان و فشار بر بازار کار افغانستان بیشتر شده‌است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала