گفت و گوی حمدالله محب با شمخانی درباره جان باختن شهروندان افغانستان در مرز

© Photo / ARG / ARGگفت و گوی حمدالله محب با شمخانی درباره جان باختن شهروندان افغانستان در مرز
گفت و گوی حمدالله محب با شمخانی درباره جان باختن شهروندان افغانستان در مرز - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نماینده رهبر و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفته است، که مستندات غیرقابل تردیدی در رد ادعاها در برابر ایران درباره جان باختگان افغانستانی وجود دارد.
افغانستان پاسگاه‌های مرزی خود با ایران را فعال کند  - اسپوتنیک افغانستان
افغانستان پاسگاه‌های مرزی خود با ایران را فعال کند

به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، دریابان علی شمخانی نماینده رهبر و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران پس از ظهر امروز (سه شنبه) در گفت و گوی تیلیفونی با حمدالله محب مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان، توافق صورت گرفته بین اشرف غنی و عبدالله عبدالله را که گامی مهم در ایجاد ثبات و استقرار دولتی قدرتمند در جمهوری اسلامی افغانستان است، به وی شاد باد گفت.

شمخانی در این ‌گفت و گو با تاکید بر سیاست دایمی ایران در پشتیبانی از تحکیم دولت برآمده از رای مردم در افغانستان اظهار داشت: آغاز گفتگوهای فراگیر میان افغانستانی مرحله ضروری دیگری است که انجام آن در حفظ دستاوردهای مردم بزرگ افغانستان شامل جمهوریت و قانون اساسی بسیار مهم است.
وی محوریت دولت افعانستان در همه ای فرآیندهای مربوط به استقرار صلح در این کشور را الزامی خواند و افزود: متاسفانه ایالات متحده امریکا با نادیده گرفتن منافع افغانستان، مسیر غیر قابل قبولی را در اقدامات سیاسی خود دنبال می کند.
دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با اشاره به فراگیری بیماری کرونا در کشورهای مختلف و از جمله افغانستان افزود: ایران چون گذشته آمادگی دارد کمکهای بهداشتی و درمانی را به صورت رایگان در اختیار برادران و خواهران افغانستانی قرار بدهد.
شمخانی با ابراز تاسف از حادثه تلخ جان باختن شماری از شهروندان افغانستان در منطقه مرزی ۲ کشور خاطرنشان کرد: در حالی که مرزبانان ایران هیچگونه نقشی در شکل گیری این رخداد غم بار نداشته اند، فضای خبری سنگین و غیر مستند ایجاد شده از سوی برخی مسئولان و رسانه های افغانستان مایه تعجب و تاسف است.
وی افزود: مستندات غیر قابل تردیدی در رد ادعاهای مطرح شده بر علیه ایران وجود دارد که در صورت اراده طرف افغانستانی می تواند در کمیته مشترک حقیقت یاب و فارغ از فضاسازیهای غیر سازنده مورد بررسی قرار بگیرد.
حمدالله محب مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان نیز در این گفتگو با قدردانی از نقش تعیین کننده جمهوری اسلامی ایران در توافق انجام شده بین غنی و عبدالله گفت: اجازه نخواهیم داد روابط گرم و صمیمی دو کشور دوست و برادر تحت تاثیر فضا سازی های غیرضروری قرار بگیرد.
وی معضل تردد غیرمجاز در مرزهای مشترک را چالشی قدیمی عنوان و ابراز امیدواری کرد که این حادثه تلخ به فرصتی برای دستیابی به راه حل دایمی در این خصوص مبدل شود.
حمدالله محب با اشاره به مشکلات پدیده آمده در مرزهای مشترک به دلیل تخلیه برخی پاسگاههای مرزبانی از سوی نیروهای افغانستان افزود: نهاد امنیت ملی افعانستان آمادگی دارد با همکاری وزارت امور خارجه برای دستیابی به راه حل اساسی در کنترل مرز وارد همکاری مشترک با طرف ایرانی شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала