سفر هیأت ایرانی به کابل برای بررسی حادثه مرزی

© K. Bezhanپرچم افغانستان و ایران
پرچم  افغانستان و ایران - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
امروز هیاتی از ایران به منظور بررسی حادثه غرق شدن مهاجران افغانستانی در رودخانه هریررود به کابل سفر می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از "تسنیم" محسن بهاروند، معاون حقوقی وزیر خارجه، سیدرسول موسوی، دستیار وزیر خارجه و نماینده مرزبانی ایران امروز به منظور بررسی حادثه غرق شدن مهاجران افغانستان عازم کابل می‌شوند.

رسانه‌های خبری در 12 ماه ثور به نقل از افرادی که در ظاهر بطور غیرقانونی از هرات وارد خاک ایران شده و در رودخانه هریررود غرق شده بودند، ادعا کردند که این افراد توسط مرزبانان ایرانی شکنجه و مجبور به انداختن خود به رودخانه شده‌اند.

نیروهای مرزی ایران پس از شکنجه کارجویان افغان را وادار به گذشتن از رود کرده اند - اسپوتنیک افغانستان
نیروهای مرزی ایران پس از شکنجه کارجویان افغان را وادار به گذشتن از رود کرده اند

پیشتر وزارت خارجه افغانستان اعلام کرد که سفر هیئت عالیرتبه وزارت خارجه ایران به کابل و تحقیق مشترک روی اسناد و مدارک رویداد می‌تواند به روشن سازی جزییات، اخذ تصامیم بعدی از سوی دو دولت و جلوگیری از تکرار حوادث مشابه در آینده کمک کند.

یک ماه از رویداد غرق‌شدن کارجویان افغان در مرز افغانستان با ایران می‌گذرد، اما تا کنون ایران نپذیرفته‌است که این شهروندان افغانستان از سوی مرزبانانش به رود انداخته شده‌اند.

 نیروهای مرزی ایران که متهم استند کارجویان افغان را مجبور به پریدن در دریا کرده‌اند، دست داشتن در این رویداد را رد‌ کرده‌اند. اما حکومت افغانستان دو هیأت جداگانه، یکی در سطح محلی هرات و دیگری در سطح حکومت مرکزی را، برای بررسی آن تشکیل کرد.

برخی اعضای هیأت بررسی‌کننده، گفتند یافته‌های آنان از محل غرق شدن کارجویان و برخی شواهد دیگر نشان می‌دهد که عامل کشتار کارجویان، نیروهای مرزی ایران هستند.

درهمین حال کمیسیون مستقل حقوق‌بشر افغانستان بر بررسی بی‌درنگ آن‌چه که نقض حقوق بشری در برابر شهروندان کشور می‌گوید تاکید می‌کند ذبیح‌الله فرهنگ، رییس نشرات و ارتباطات کمیسیون مستقل حقوق‌بشر دراین مورد ابراز داشته: «بتوانیم از جزیات و زوایای پیدا و پنهان این نقض حقوق‌بشری بیشتر آگاه شویم». 

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала