واکنش گروه طالبان به گزارش مبنی بر ابتلای ملا هبت‌الله به کرونا ویروس

© REUTERSواکنش گروه طالبان به گزارش مبنی بر ابتلای ملا هبت‌الله به کرونا ویروس
واکنش گروه طالبان به گزارش مبنی بر ابتلای ملا هبت‌الله به کرونا ویروس - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پیش از این رسانه‌های غربی از مبتلا شدن رهبر گروه طالبان به بیماری کووید ۱۹ و مختل‌شدن کنترول طالبان خبر داده بودند.

به گزارش اسپوتنیک، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در واکنش به گزارش نشریه فارن پالیسی نوشته که به‌هم ریختگی، بیماری و اختلاف در میان رهبری گروه طالبان حقیقت ندارد.
او در صفحه توییترش نوشته که رهبر طالبان "با هیچ نوع مشکل، مریضی و اختلاف مواجه نیست."
مجاهد گزارش فارن پالیسی را "شایعه" خوانده و افزوده که این گزارش بر اساس "اطلاعات نادرست حلقات اطلاعاتی" پخش شده است.

فارن پالیسی: رهبر طالبان به کرونا مبتلا شد - اسپوتنیک افغانستان
فارن پالیسی: رهبر طالبان به کرونا مبتلا شد

این در حالی است که فارن پالیسی درتازه‌ترین گزارش خود به نقل از منابع طالبان، مقام‌های دولت افغانستان و سازمان‌های اطلاعات غربی نوشته که کنترول طالبان به "دلیل مبتلا شدن رهبران این گروه به ویروس کرونا مختل شده و شماری از مقام‌های این گروه مجبور شده به دنبال معالجه خود باشند."
این نشریه افزوده که "مبتلا شدن رهبران طالبان به ویروس کرونا" باعث شده که زمینه فعالیت ملا یعقوب، فرزند ملا محمد عمر، رهبر و بنیانگذار گروه طالبان به عنوان رهبر موقت فراهم شود.
به نوشته این نشریه، بیماری رهبران ارشد طالبان و عدم حضور آن‌ها در تصمیم‌گیری، در زمان حساسی اتفاق افتاده است؛ زمانی که آمریکا در حال خروج نیروهایش از افغانستان است و افغانستان می‌گوید آماده مذاکرات است.
فارن پالیسی به نقل از آنتونیو جیستوتسی، کارشناس طالبان در موسسه خدماتی متحده سلطنتی در لندن نوشته که ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر گروه طالبان چند هفته است که در جلسات این گروه حضور ندارد و جای او را سراج‌الدین حقانی، معاون او و رهبر شبکه حقانی که ارتباط نزدیک با شبکه القاعده دارد، پر کرده است.
جیستوتسی افزوده که اکنون حقانی نیز به ویروس کرونا مبتلا شده و در جلسه هیأت رهبری غایب است. به نوشته این روزنامه، حقانی ممکن است که سایر رهبران طالبان را نیز زمانی که معاونت ملا هبت‌الله را به عهده داشته، آلوده کرده باشد.
این نشریه همچنین به نقل از یک مقام اطلاعاتی در کابل که خواسته نامش برده نشود، گزارش کرده که شماری از رهبران طالبان مبتلا به ویروس کرونا شده‌اند، این منبع معتقد است که ملاهبت‌الله آخندزاده نیز در میان آنان است.
در گزارش فارن پالیسی آمده، براساس اطلاعاتی که از شورای کویته طالبان گرفته و همچنین اطلاعاتی که از منابع غربی دریافت کرده، اکنون ملایعقوب، فرزند ملا عمر مسئول عملیات طالبان است.
این نشریه از یک مقام طالبان در شورای کویته که خواسته نامش برده نشود، نقل قول کرده که ملا یعقوب در میان فرماندهان طالبان که در میدان جنگ هستند، از شهرت لازم برخوردار و بنابراین آنان تمایل دارند رهبری او را بپذیرند. جیستوتسی نیز گفته که ملایعقوب با فرماندهان طالبان در شمال نیز ارتباط نزدیک دارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала