توافق روسیه و افغانستان به از سرگیری پیوندهای علمی

© Sputnikتوافق روسیه و افغانستان به از سرگیری پیوندهای علمی
توافق روسیه و افغانستان به از سرگیری پیوندهای علمی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس بخش فرهنگی سفارت روسیه در کابل گفت، که روسیه و افغانستان به از سرگیری پیوندهای علمی به توافق رسیده است.
روسیه علاقه مند بازگشایی مرکز علم و فرهنگ خود در کابل است - اسپوتنیک افغانستان
روسیه علاقه مند بازگشایی مرکز علم و فرهنگ خود در کابل است

به گزارش اسپوتنیک، ویچسلاو نیکراسوف رئیس بخش فرهنگی سفارت روسیه در کابل گفت: افغانستان و روسیه توافق کرند، که همکاری علمی را از سر بگیرند.

نیکراسوف افزود: امروز در کنفرانس ویدیویی که میان اکادمی های علوم افغانستان و تاتارستان در مرکز خانه علم و فرهنگ روسیه در کابل برگزار شد، هر دو طرف دیدگاه مشترکی درباره از سرگیری همکاری علمی بین روسیه و افغانستان داشتند. قرار شد، برای ایجاد یک کارگروه، تهیه توافق نامه همکاری، تهیه یک برنامه بلند مدت که شامل پژوهش های مشترک، کارآموزی، تبادل نمایندگی ها، سمپوزیم ها، مرکز های اسلامی و خیلی موارد دیگر سازماندهی بحث و گفت و گو شود.

وی همچنین گفت، که در طول کنفرانس ویدئویی، دانشمندان افغانستان و تاتارستان درباره ایجاد احتمالی دانشگاه روسی-افغانستان و ایجاد شبکه مراکز خرید که کالاهای مختلف روسی در آن فروخته شود، گفتگو کردند.

وی افزود: "افغانستانی ها در دهه 70 به کیفیت خود اطمینان داشتند. به عنوان نمونه، گیاه شناخته شده کود نایتروجن، معروف به" کود برق"، توسط مهندسان اتحاد جماهیر شوروی در نزدیکی مزارشریف در سال 1973 به بهره برداری رسید و هنوز هم بدون تعمیر اساسی و بازسازی کار می کند".

به گفته وی، علاوه بر بحث درباره مسائل علمی، شرکت کنندگان در این ویدئو کنفرانس با احترام از سفیر پیشین اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان، فکریات طبیف، که از سال 1979 تا 1986 رهبری مأموریت دیپلماتیک را داشت، یاد کردند.

 نیكراسوف به یاد می آورد، که طبیف هفت سال" آتشین "در كابل كار كرد و کارهای زیادی را برای توسعه اقتصاد یك كشور عقب مانده، توسعه پایگاه علمی آن و آموزش پرسنل ملی انجام داد.

رئیس خانه علم و فرهنگ روسیه روسیه در کابل گفت: به زودی نمایشگاهی به نام طبیف در خانه علم و فرهنگ روسیه در کابل گشایش می یابد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала