واکسین کروناویروس محصول حکیم الکوزی شامل انواع مواد مخدر است

© Photo / MoPH facebookحکیم الکوزی، فردی که ادعای ساخت واکسین کرونا ویروس را دارد
حکیم الکوزی، فردی که ادعای ساخت واکسین کرونا ویروس را دارد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
واکسین ساخته شده از سوی حکیم الکوزی که در لابراتوار مرکزی این وزارت بررسی و ترکیبات آن شناسایی شده از انواع مواد مخدر از جمله مورفین و تریاک تهیه شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه ها، وحیدمجروح معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت عامه امروز چهارشنبه (14جوزا) در نشست مشترک خبری با عبدالمنان شیوای شرق، معین نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ و رییس کمیته اگاهی دهی ویروس کرونا گفت محصولی که از سوی حکیم الکوزی به مردم به عنوان واکسین کرونا عرضه می‌شود، در لابراتوار مرکزی این وزارت بررسی و در ترکیبات بر علاوه برخی از گیاهان از انواع مواد مخدر از جمله مورفین و تریاک کار گرفته شده است.

مجروح تاکید کرد که این محصول هیچ‌گونه موثریت در درمان بیماران ویروس کرونا ندارد وکمیته ساینس وزارت صحت عامه توصیه نامه‌‌ای را به حکیم الکوزی و همراهانش و دولت افغانستان نوشته است تا اقدامات توصیه شده از سوی این وزارت را اجرایی کنند.

در عین حال، عبدالمنان شیوای شرق در این نشست خبری ضمن ابراز تاسف از صف کشیدن مردم برای دریافت «یک قطره مواد مخدر» گفت که برخورد با صحت یک امر «فنی و علمی» است و نمی‌شود با داروی ترکیب شده از مواد مخدر با حیات بیماران بازی کرد.

شیوای شرق تطبیق این دارو بر بیماران را خلاف اصول حقوق بشری و اخلاقی خوانده تاکید کرد که چنین برخوردهایی باید مهار شود و برخورد غیراخلاقی با صحت عامه بدتر از دهشت‌افکنی است.

او تاکید کرد که با نصب وفعالیت این مراکز تازه ظرفیت تشخیص سمپل های مشکوک افزایش خواهد یافت.

شیوای شرق در ادامه تاکید کرد که مردم در روستاها و ولسوالی‌ها هیچ گونه اهتمامات و توصیه‌هایی را که از سوی وزارت صحت عامه برای جلوگیری از مبتلاشدن به مرض ویروس کرونا مطرح شده است، رعایت نمی‌کنند.

بررسی هیات مشترک وزارت صحت عامه و شورای طبی افغانستان از واکسین ضد کرونای حکیم الکوزی - اسپوتنیک افغانستان
 بررسی هیات مشترک وزارت صحت عامه و شورای طبی افغانستان از کلینیک حکیم الکوزی

او خاطرنشان کرد که در حال حاضر افغانستان در مرحله‌ی بسیار خطرناک ویروس کرونا قرار دارد و در صورتی که هشدارها و دستورالعمل‌های وزارت صحت جدی گرفته نشود، مشکلات بیشتر از این خواهد شد.

به گفته شیوای شرق برنامه‌ی آگاهی عامه نکات مهم در راستای مبارزه با کرونا و جلوگیری از مبتلاشدن به این ویروس را از طریق 121 تلویزیون، 231 رادیو و یک‌هزار و 331 رسانه‌ی الکترونیک به‌شمول رسانه‌های آنلاین و چاپی از مرکز به روستاهای افغانستان می‌رساند.

این همه در حالی است که شمار مبتلایان به ویروس کرونا در کشور افزایش یافته است و بر اساس امار رسمی وزارت صحت تاکنون شمار مبتلایان 17 هزار 267 تن رسیده که از این میان 294 تن آنان جانباخته و نیز یک هزار و 522 تن دیگر آنان بهبود یافته اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала