کرونا و مذاکرات صلح بین‌الافغانی؛ آیا مذاکرات آنلاین برگزار خواهد شد؟

© Sputnik / PM کرونا و مذاکرات صلح بین‌الافغانی؛ آیا مذاکرات آنلاین برگزار خواهد شد؟
 کرونا و مذاکرات صلح بین‌الافغانی؛ آیا مذاکرات آنلاین برگزار خواهد شد؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
به‌دلیل ابتلای برخی از اعضای تیم مذاکره کننده به کرونا، ممکن است مذاکرات صلح بین‌الافغانی به وقت معیینه (هفته آینده) برگزار نشود و یا هم به طور آنلاین در قالب یک ویدیو کنفرانس برگزار شود.

به گزارش اسپوتنیک، عبدالله عبدالله، رئیس شورای مصالحه افغانستان به تاریخ ۱۰ جوزا گفته بود که مذاکرات بین‌الافغانی تا دو هفته آینده آغاز می‌شود اما منابعی از ابتلای چند نفر از اعضای تیم مذاکره ‌کننده افغانستان به ویروس کرونا خبر می‌دهند.

منابع می‌افزایند که اکنون مشخص نیست که این مذاکرات بصورت حضوری و یا از طریق ویدیو کنفرانس برگزاری می‌شود.

وزارت صلح: حکومت در تلاش هماهنگی زمان و مکان مذاکرات است - اسپوتنیک افغانستان
وزارت صلح: حکومت در تلاش هماهنگی زمان و مکان مذاکرات است

این در حالی است که طالبان و دولت افغانستان هنوز درباره محل و تاریخ مذاکرات به توافق نرسیده‌اند و رایزنی‌ها در این باره ادامه دارد.

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان نیز اخیراً گفته بود که زمان آغاز مذاکرات به روند تبادل زندانیان بستگی دارد.

براساس توافق امریکا و طالبان، مذاکرات بین‌الافغانی قرار بود ۲۰ حوت سال گذشته آغاز شود اما به دلیل پافشاری طالبان بر آزادی همه زندانیان این گروه پیش از گفت‌وگوها این مذاکرات تاکنون به تاخیر افتاده است.

از سوی دیگر نیز در متن توافقنامه محل برگزاری مذاکرات مشخص نشده است اما قطر، ناروی و آلمان گزینه‌های احتمالی میزبانی از این نشست هستند اما شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های سفر نیز ممکن است مانع دیگری برای آغاز مذاکرات ایجاد کند.

روز گذشته وزارت دولت در امور صلح، اعلام کرده بود که حکومت در تلاش هماهنگی زمان و مکان مذاکرات بین‌الافغانی است تا به‌زودی این مذاکرات با طالبان آغاز شوند.
سخنگوی این وزارت کفته بود که کار دربارۀ چگونگی ساختار شورای عالی مصالحه نیز ادامه دارد و این شورا چارچوب مذاکرات صلح را با طالبان تعیین می‌کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала