گندم افغانستان به پاکستان قاچاق می‌شود

© Sputnik / Sergey Venyavskiy /  مراجعه به بانک تصاویر گندم افغانستان به پاکستان قاچاق می‌شود
گندم افغانستان به پاکستان قاچاق می‌شود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شماری از باشنده‌گان هلمند با نگرانی می‌گویند که همزمان با برداشت حاصلات گندم در این ولایت، این غله به کشورهای دیگر به ‌و‌یژه پاکستان قاچاق می‌شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از سلام‌وطندار، به گفتۀ آنان، برخی از افراد پس ‌از خریداری گندم از کشاورزان این ولایت آن را از راه‌های غیرقانونی به پاکستان و کشورهای دیگر قاچاق می‌کنند.

باشنده‌گان هلمند می‌گویند که قاچاق گندم به بیرون از کشور سبب افزایش بهای آن شده و اگر مسئولان محلی جلو این کار نگیرند این ولایت با کمبود گندم روبه‌رو خواهد شد. 

لعل‌محمد صفا، کارشناس اقتصادی در هلمند می‌گوید که افغانستان در وضعیت کنونی به گندم نیاز دارد و قاچاق آن به دیگر کشورها، هلمند را با کم‌بود گندم روبه‌رو خواهد کرد.

زلمی الکو، رئیس زراعت هلمند قاچاق گندم از این ولایت به پاکستان را می‌پذیرد، اما می‌گوید که برای جلوگیری از این کار به وزارت‌های زراعت و مالیه، نهادهای امنیتی و معینیت گمرکات خبر داده‌اند و اقداماتی صورت گرفته است.

بر بنیاد معلومات ریاست زراعت هلمند، ام‌سال بر گسترۀ یک‌صدوپانزده هزار و 500 هکتار زمین در این ولایت گندم کشت‌شده و به گونۀ تخمینی 443 هزار تُن حاصل برداشت خواهد شد.

نگرانی‌ها از قاچاق گندم هلمند به پاکستان و کشورهای دیگر در حالی‌ست که ‌افغانستان همه ساله برای مرفوع ساختن نیازمندی‌های مردم از این رهگذر از کشورهای دیگر ده‌ها هزار تُن گندم وارد می‌کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала