احمد ظاهر ستاره جاویدان افغانستان

© Photo / Azimاحمد ظاهر
احمد ظاهر - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
احمد ظاهر دیگر آوازخوان معمولی نه، بلکه اسطوره‌یی جهان موسیقی است. او برای همیش در قلب دوستانداران موسیقی و آواز زنده‌ باقی خواهد ماند.

به گزارش اسپوتنیک، سلام وطندار می نویسد که احمد ظاهر ترانه‌های خوبی نتنها از شاعران قدیم افغانستان، بلکه شاعران معاصر را نیز اجرا نموده که تاهنوز ناشناخته مانده‌اند و حتی آثارشان هم چاپ نشده‌است. به طور مثال، آهنگ «خال به کنج لب یکی، طرهٔ مشک‌فام دو» که آهنگ بسیار مشهور و محبوب احمدظاهر است، ترانه‌اش از طاهره قره‌العین است. طاهره قره‌العین را نه تنها این‌که آوازخوانان هم‌روزگار احمدظاهر نمی‌شناختند، بل‌که بسیاری از شاعران امروز نیز با نامش ناآشنا هستند. همین‌گونه، آهنگ «گذشت آن‌که تو سرخیل دلبران بودی»، ترانه‌اش از شاعری به‌نام پژمان بختیاری است.

یادبود از احمد ظاهر در مسکو+ویدیو+فوتو - اسپوتنیک افغانستان
یادبود از احمد ظاهر در مسکو+ویدیو+فوتو

یا آهنگ «باز آمدی ای جان من، جان‌ها فدای جان تو»، ترانه‌اش از شاعری به‌نام پارسا تویسرکانی می‌باشد. و نظیر این، چندین آهنگ دیگر از شاعران گم‌نام و ناشناخته اجرا کرده‌است.

می‌توان گفت که تاکنون هیچ هنرمندی به میزان احمدظاهر ذهن جمعی مردم خستهٔ ما را ارضا نکرده‌است. تن او برای موسیقی ساخته شده بود. او پیش از اجرای هر ترانه‌یی برای عزیمت هم‌نشنی با شنونده می‌کوشید.

قابل ذکر است که احمد ظاهر در بیست چهارم جوزا سال 1325 خورشیدی در شهر کابل تولد شد. احمد ظاهر آوازخوانی را از مکتب آغاز کرد و نخستین آهنگش با شعر ضیا قاری‌زاده ای بلبل شوریده شو از تو فغان از من را در لیسه حبیبیه خواند و لقب بلبل حبیبیه را به دست آورد. وی پس از نشان دادن استعداد در موسیقی در رادیو افغانستان برنامه‌هایی اجرا کرد.

Microphone on stage - اسپوتنیک افغانستان
ساخت فلم مستند در مورد زندگی احمد ظاهر آوازخوان محبوب افغانستان

احمد ظاهر پس از ختم  دارالمعلمین، راهی هندوستان شد تا در رشتهٔ آموزش و پرورش مدرک کارشناسی ارشد بگیرد. شاید او نخستین کسی بود که آلات موسیقی غربی را با موسیقی شرقی وفق داد و سازهای آکاردئون، آرگن و ترومپت و غیره را به موسیقی افغانستان هدیه آورد. آوازه او از طریق موسیقی از شهرت پدرش که صدراعظم وقت افغانستان بود بالاتر رفت.

او در سال 1351 خورشیدی لقب بهترین آوازخوان سال افغانستان را به دست آورد.

احمد ظاهر سه بار ازدواج کرد و از این سه ازدواج دو فرزند دارد، یکی «شبنم» و دیگر «احمد رشاد» که هر دو خارج از کشور در امریکا زندگی می‌کنند.

احمد ظاهر به خاطر درگیری‌های خانوادگی راهی زندان شد و در این هنگام بود که مادرش درگذشت. روایتی وجود دارد که وی پس از رهایی از زندان، در عروسی دختر زمامدار وقت حفیظ الله امین بنابر اصرار دخترش، شرکت کرد و آواز خواند. بسیاری بر این عقیده‌اند که این واقعه باعث شد تا حفیظ ‌الله امین به فکر قتل وی گردد و از همین روی، قتل احمد ظاهر را که در سالنگ صورت گرفت، نیز به امین نسبت می‌دهند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала