جوانان، بیش‌ترین مبتلایان به کرونا در افغانستان

© Photo / د پکتیا ولایت د عامی روغتیا ریاستلابراتوار تشخیص کرونا ویروس در پکتیا
لابراتوار تشخیص کرونا ویروس در پکتیا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت صحت عامه کشور تایید کرده که گروه سنی 20 تا 39 ساله با 52 درصد ابتلا، بیش‌ترین موارد مثبت به کرونا را در کشور از آن خود کرده است.

 به گزارش اسپوتنیک، داده های اطلاعاتی وزارت صحت عامه نشان می‌دهد  تا کنون از مجموع افراد مشکوک به کرونا در کشور، از 55 هزار و 981 نفر نمونه جمع‌آوری شده که از این میان 24 هزار و 766 مورد مثبت بیماری کووید-19 به ثبت رسیده است. سهم مردان از این رقم بزرگ، 73٫4 درصد است و زنان با درصدی 26٫6، جایگاه بعدی را از آن خود کرده‌اند.

وزارت صحت عامه کشور تایید کرده که گروه سنی 20 تا 39 ساله با 52 درصد ابتلا، بیش‌ترین موارد مثبت به کرونا را در کشور از آن خود کرده است. دلیل ابتلای زیاد افراد جوان به بیماری کرونا در افغانستان، از دید وزارت صحت عامه کشور، در جوان بودن رده سنی ساکنان کشور نهفته است.

وزارت صحت عامه کشور می‌گوید که تا کنون 471 نفر به دلیل ابتلا به بیماری کووید-19 در کشور جان باخته‌اند. سهم مردان از این عدد، 377 نفر یا 80 درصد و سهم زنان 94 نفر یا 20 درصد است.

والی کابل: تعداد مبتلایان کرونا در کشورمحم بسیار بیشتر از آمار رسمی است - اسپوتنیک افغانستان
والی کابل: تعداد مبتلایان کرونا در افغانستان بسیار بیشتر از آمار رسمی است

دکتر محمد‌جمال‌الدین احدی، رییس سرویلانس وزارت صحت عامه کشور می‌گوید که بیش‌ترین آمار فوتی‌ها مربوط به افراد گروه سنی بین 50 تا 69 ساله است که 46٫7 درصد مجموع جان‌‌باخته‌گان را شکل می‌دهند. بر اساس یافته‌های وزارت صحت، بیماری‌های زمینه‌ای دلیل اصلی و بزرگ‌ترین علت مرگ کسانی است که در رده سنی بالا قرار دارند.

داده‌های اطلاعاتی وزارت صحت عامه نشان می‌دهد که تا کنون از مجموع 471 فوتی به دلیل ابتلا به کرونا، 26 درصد جان‌باخته‌گان بیماری قلبی داشته و 18 درصد فوتی‌ها از دیابت یا قند خون بالا رنج می‌برده‌اند. همین داده‌ها حاکی از آن است که بیماری‌های کلیه، کبد و مشکل تنفسی هم درصدی کم‌تری از مجموع کل فوتی‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

آمار بالای مبتلایان مرد و تناسب بیش‌تر مرگ‌و‌میر مردان نسبت به زنان از دید آگاهان امور بهداشتی ریشه در حضور بیش‌تر مردان در معرض ویروس کرونا و قدرت دفاعی ژنتیکی زنان نسبت به مردان دارد.

در روزهای اخیر وزارت صحت عامه کشور تصمیم گرفته برای کاهش میزان مرگ‌و‌‌میر افراد مبتلا به بیماری کووید-19، تلاش کرده که علاوه بر مراکز درمانی دولتی، مراکز درمانی خصوصی را هم دخیل کند. دو روز قبل وزارت صحت عامه اعلام کرد که برای مبارزه با ویروس کرونا، علاوه بر تدابیر دولتی، نیاز است که مراکز درمانی خصوصی هم وارد عمل شوند. این تصمیم پس از آن گرفته شد که بنا بر آمارهای رسمی، در روزهای اخیر موج مبتلایان به ویروس کرونا در کشور رو به افزایش گذاشته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала