سازمان ملل افغانستان را مرگبارترین کشور برای کودکان نامید

© Sputnik / Roman Makhmutov /  مراجعه به بانک تصاویر سازمان ملل افغانستان را مرگبارترین کشور برای کودکان نامید
 سازمان ملل افغانستان را مرگبارترین کشور برای کودکان نامید - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در گزارش سالانه سازمان ملل متحد افغانستان، مرگبارترین کشور برای کودکان نامیده شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه ها، بربنیاد گزارش سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۹ میلادی در افغانستان بیشتر از سه هزار کودک در حمله های گونه گون کشته و یا زخمی شده اند.   

بربنیاد امارهای گزارش سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۹ میلادی در افغانستان بیشتر از سه هزار کودک در حمله های گونه گون کشته و یا زخمی شده اند.

سازمان ملل متحد در گزارش سالانه اش افغانستان را مرگبار ترین کشور برای کودکان شناسایی کرده است.

در این گزارش آمده است که مسوول تلفات بیش از یک هزار و دو صد کودک طالبان  و در حدود یک هزار کودک دیگر نیروهای دولتی شناخته شده اند.

مریم عطایی سخنگوی نهاد حمایت از کودکان گفت: «درجریان درگیری و جنگ کودکان باید محفوظ باشند و قوانین بین الملی در رابته به مصونیت کودکان باید رعایت شود وهمچنان اتش بس ادیمی و کاهش خشونت ها صورت بگیرد تا کودکان به حق اساسی و ابتدایی خود برسندم».

فتاح احمزی سخنگوی وزارت کار و امور اجتماعی گفت: «در جنگ افغانستان بیشترین آسیب را تمام بخش ها  دیده لیکن کودکان و زنان بیشتر اسیب پذیربودند این را ما هم میپذیریم که کودکان قربانی جنگ بیشتر بوده اند».

آمنه از کودکانی است که تازه به دنیا امده  بود که جنگ مادرش را از وی گرفت.

این کودک که در نتیجه حمله بر شفاحانه دشت برچی زخمی شده است.

رفیع الله پدر آمنه گفت: «اینکه کودکان تولد می شوند به او اول خانوادیش در وقت خوب آذان میدهند  در کشور های مسلمانی  فرهنگ ما همین است که کودکا پیدامی شود به او اذان میدهند اما به جای اذان صدای فیر است ما هرچی که میکنیم او میرسد.»

در همین حال کمیسیون حقوق بشر با براز نگرانی از وضعیت کودکان کشور می گوید که تنها در شش ماه نخست سال دو هزار و بیست میلادی در حمله های گونه گون ۹۱۰ کودک کشته و زخمی شده اند.

وعده همکاری سازمان ملل برای پیشبرد تلاش‌های صلح افغانستان   - اسپوتنیک افغانستان
وعده همکاری سازمان ملل برای پیشبرد تلاش‌های صلح افغانستان

نعیم نظری عضو کمیسیون مستقل حقوق بشر گفت: «در شش ماه نخست سال دو هزار بیست میدلادی نه صد و ده تن کودک کشته و زخمی شده اند که از انجمله یک صدو هشتاد و چهارتن کشته و هفت صدو بیست و شش تن زخمی استند».

شورای امنیت ملی در واکنش به این گزارش در یک اعلامیه گفته است که حکومت افغانستان گزارش سازمان ملل متحد را تحت عنوان اطفال در منازعات مسلحانه دریافت نموده است. در این گزارش واضح شده که طالبان مسلح، مخصوصا استفاده این گروه از ماین‌های کنار جاده، حملات انتحاری و تأسیسات ملکی به عنوان سنگر تروریستی، عوامل اصلی قتل‌عام کودکان افغان استندم».

در خبرنامه آمده است که حکومت افغانستان همواره برای حفاظت از غیرنظامیان و کاهش خشونت ها توجه کرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала