آغاز نمونه‌گیری کووید-۱۹ در افغانستان

© AP Photo / John Minchillo آغاز نمونه‌گیری کووید-۱۹ در افغانستان
 آغاز نمونه‌گیری کووید-۱۹ در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
قراراست نمونه‌گیری کووید-۱۹ در تمامی بیمارستان‌های افغانستان آغاز ‌شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه های کابل، وزارت صحت عامه می‌گوید، ظرفیت آزمایش نمونه‌ها روزانه به ۲هزار آزمایش رسیده و تلاش برای بالابردن ظرفیت آزمایشات جریان دارد.

 سرپرست وزارت صحت عامه می‌گوید، در کنار بیمارستان‌های افغان-جاپان و علی جناح، دو بیمارستان دگر نیز به نمونه‌گیری از بیماران کرونا پرداخته اند و اکنون ظرفیت آزمایش کووید-۱۹ روزانه به ۲ هزار نمونه رسیده ‌است.

 احمد جواد عثمانی، سرپرست وزارت صحت عامه، گفت: “می‌خواهیم ماشین‌های لابراتواری خود را به تمام شفاخانه‌ها گسترش دهیم. گرفتن سمپل را به تمام شفاخانه ها انتقال می‌دهیم”.

وزارت صحت عامه تایید می‌کند که هنوزهم در بیمارستان‌های خصوصی ظرفیت آزمایش کووید۱۹ وجود ندارد و نمونه‌های گرفته شده این بیمارستان‌‌ها به گونه‌ی رایگان در لابراتوار دولتی آزمایش می‌شوند.

 عاشق خان سعادتی، رییس خدمات تشخیصیه وزارت صحت، گفت: “فعلاً شفاخانه‌های خصوصی ظرفیت آزمایش را ندارند، به لابرتوارهای مرکزی سمپل ها را روان میکنند و ما بشکل رایگان معاینات را انجام می‌دهیم”.

لابراتوار تشخیص کرونا ویروس در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
آزمایش کرونا در هرات به دلیل نبود ابزار، متوقف شده است

در همین حال، نسرین اوریاخیل، رییس شورای طبی افغانستان، گفته است: “در نظارتی که صورت گرفت، امکانات بهداشتی در اکثر بیمارستان ها اندک است و کافی نیست”.

بربنیاد آمار رسمی، ۷۸۳ رویداد تازه در یک شبانه روز گذشته، ثبت شده است که با این حساب رقم ابتلا به کرونا در افغانستان به ۲۶هزار و ۳۱۰ تن رسیده است. قرار معلومات، شمار رویدادهای فوتی کووید-۱۹ در افغانستان با ثبت ۱۳ رویداد تازه به ۴۹۱ نفر رسیده است. همچنان شمار بهبودیافته‌ها به بیش از ۵هزار و پنج‌صد تن افزایش یافته‌است. ناگفته نماند که مقام‌های حکومتی تایید کرده ‌اند که شمار ابتلا و فوت برخاسته از ویروس کرونا به مراتب بلندتر از آمار رسمی است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала