نقشه ای ترور احتمالی زلمی خلیلزاد توسط داعش خنثی شد

© Photo / U.S. Special Representative Zalmay Khalilzadنقشه ای ترور احتمالی زلمی خلیلزاد توسط داعش خنثی شد
نقشه ای ترور احتمالی زلمی خلیلزاد توسط داعش خنثی شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مقام های امریکایی از خنثی سازی نقشه ای ترور فرستاده ویژه این کشور برای افغانستان که توسط داعش طرح ریزی شده بود، خبر دادند. 
 خلیلزاد:  نسبت به هر زمانی برای تأمین صلح در افغانستان نزدیک هستیم - اسپوتنیک افغانستان
خلیلزاد: نسبت به هر زمانی برای تأمین صلح در افغانستان نزدیک هستیم

به گزارش اسپوتنیک به نقل از Daily Beast، مقام های امریکایی به روزنامه ای دیلی بیست تایید كرده اند، كه ایالات متحده به طور جدی ادعای تكان دهنده ی ترور خلیلزاد را جدی می گیرد؛ طالبان ادعا می کنند که نقشه ی ترور زلمی خلیلزاد از سوی داعش را خنثی كرده اند.

روزنامه دیلی بیست گزارش داده است: "مقامات گفته اند كه در حال تحقیق در مورد ادعایی هستند كه در یک ویدیوی اخیر طالبان صورت گرفته است، مبنی بر اینكه داعش دو تن را برای به قتل رساندن زلمی خلیلزاد، نماینده ی ویژه ی وزارت امور خارجه ی امریکا در امور مذاكره صلح افغانستان، استخدام نموده اند".

سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا به دیلی بیست تایید كرده است كه مقام های امریكایی در حال پژوهش درباره این ویدیو هستند، و خاطرنشان كرده که "دولت امریكا هرگونه تهدید بالقوه در برابر كارمندان امریكا را جدی می گیرد".

براساس این گزارش، مقام های دولت افغانستان نیز در حال تحقیق درباره ی این ادعا هستند.

این گزارش می نویسد: "در این ویدیو که از دو مرد چشم بسته در بازداشت طالبان اعتراف گرفته است، ادعا شده است که عناصری در ریاست امنیت ملی افغانستان زیر پشتیبانی ایالات متحده، طرح ناکام قتل خلیلزاد را تسهیل می بخشیدند".

به نقل از دیلی بیست، ریاست امنیت ملی افغانستان با توافق صلح مذاکره شده بین خلیلزاد و طالبان مخالف بوده است. بنابراین، طالبان می خواهند یک خلای عمیق تر بین واشنگتن و کابل را ایجاد کنند.

یکتن از رئیسان پیشین ریاست امنیت ملی هرگونه همدستی را رد کرده و آن را “جعلی” خطاب نموده است.

یک دیپلمات ارشد پیشین امریكا گفته است: "خلیلزاد در بین طالبان محبوب تر است نسبت به آنچه که در دولت افغانستان است".

این دیپلمات افزوده است: خلیلزاد در حال نزدیک شدن به صلح است و افرادی که منافع آنها توسط این (روند صلح) تهدید می شوند، نگران اند.

براساس این گزارش، این ویدیو ساخته شده توسط بخش عملیاتهای استخباراتی طالبان، در تاریخ ۱۲ جون در حساب های رسانه های اجتماعی طالبان منتشر شد.

این گزارش می نویسد: "سطح جزئیات این فیلم و معلومات ارائه شده توسط مقامات طالبان و همچنین دیپلمات های غربی و مقامات دولت افغانستان به روزنامه ی دیلی بیست، نشان می دهد که وضعیت چقدر متراکم و خطرناک شده است.".

یادآوری می کنیم، که زلمی خلیلزاد فرستاده ویژه خاص ایالات متحده امریکا برای افغانستان پس از ده ها بار گفت و گو با نمایندگان طالبان در قطر توانست موافقت نامه ای را مبنی بر پایان درگیری میان نیروهای امریکایی و طالبان امضا کند. 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала