گذرگاه‌ها میان افغانستان و پاکستان برای بازرگانی بازگشایی می‌شود

© T Bگذرگاه‌ها میان افغانستان و پاکستان برای بازرگانی بازگشایی می‌شود
گذرگاه‌ها میان افغانستان و پاکستان برای بازرگانی بازگشایی می‌شود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
 سر از روز دوشنبه سه گذرگاه مرزی کلیدی برای بازرگانی بین افغانستان و پاکستانی بازگشایی می شوند. 


گذرگا‌ه‌های تورخم و سپین بولدک 5 روز در هفته باز می‌شوند - اسپوتنیک افغانستان
گذرگا‌ه‌های تورخم و سپین بولدک 5 روز در هفته باز می‌شوند

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آریانا نیوز، رسانه های پاکستانی گزارش کرده اند، که این سه گذرگاه تورخم، چمن و غلام خان می‌باشند که از ماه مارچ بدینسو به دلیل گسترش ویروس کرونا بسته بوده اند.

روزنانه «دان» در گزارشی به نقل از وزارت امور داخله پاکستان گفته است، که مرز میان افغانستان و پاکستان به تاریخ ۲۲ جون سال روان میلادی دوباره باز خواهد شد.

در اطلاعیه این وزارت آمده است که آمده است که این بازگشایی برنامه ریزی شده برای واردات و صادرات «روزانه تعداد نامحدودی از موترهای باربری از هر دو جانب اجازه عبور و مرور خواهد داشت. در ضمن تمام معیاری بهداشتی و پروتوکول های مربوط به کوید-۱۹ نیز مراعات خواهد شد».

در گزارش آمده است، که به جز روز شنبه، شش روز در هفته کالاهای تجارتی دو کشور از طریق این گذرگاه ها عبور خواهد کرد.

بر اساس اعلامیه: «روز شنبه، برای عبور و مرورهای عادی از طریق تورخم، چمن و غلام خان، در نظر گرفته شده است».

عاطف مشعل سفیر افغانستان در اسلام آباد با تایید این خبر به رسانه ها گفته است که حالا بازرگانان افغانستانی می تواند صادرات محصولات تازه شان را از سر بگیرند.

آقای مشعل به خبرگزاری شین هوا گفته است: «اکنون زمان اوج صادرات میوه و سبزیجات تازه در افغانستان است زیرا هم اکنون آماده صادرات هستند».

در همین حال مقام‌های پاکستانی به این رسانه چینی گفته است، که تجارت دو کشور با رعایت قوانین پیشگیری از شیوع ویروس کرونا صورت خواهد گرفت.

این مقام ها افزوده اند که راننده های موترهای باربری زیر تدابیر شدید قرار خواهند گرفت و در مراکز صحی در دو طرف مرز آزمایش خواهند شد تا از شیوع کرونا جلوگیری شود.

این اقدام چند روز پس از اوج گرفتن نگرانی بازرگانان افغانستانی از ادامه محدودیت ها که باعث زیان های مالی شده، گرفته شده است.

در اوایل این هفته، امید حیدری رییس اتحادیه تجاران افغانستان به آژانس آنادولو گفته بود، که بسته شدن مرز باعث شده که بازرگانان افغانستانی بیش از ۱۰۰ میلیون دالر خسارت ببینند.

حیدری افزود، با آنکه ورود بازرگانان افغانستانی به پاکستان به دلیل شیوع کرونا ممنوع شده بود؛ اما کالاهای پاکستانی وارد بازارهای افغانستان شده است.

حیدری گفت: «صدها موتر باربری پر از میوه و سبزیجات تازه به مقصد پاکستان و هند ماه ها در گذرگاه های اصلی مرزی چمن و تورخم مانده تا به مقصد برسد».

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала