توافق افغانستان و ایران درباره قانونمندسازی حضور مهاجران

© وزارت خارجه افغانستان اتمر و ظریف در سه دور گفت و گو در چه زمینه ای بحث کردند؟ 
اتمر و ظریف در سه دور گفت و گو در چه زمینه ای بحث کردند؟  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
زارت امور خارجه‌ی کشور می‌گوید که در جریان سفر محمدحنیف اتمر، سرپرست این وزارت به ایران، دو کشور در مورد قانون‌مندسازی حضور مهاجران افغان به توافقاتی دست یافته‌اند.

 به گزارش اسپوتنیک، در اعلامیه‌ی این وزارت که امروز (دوشنبه، 2 سرطان) به نشر رسیده، آمده است که این توافقات در بخش‌های مصئونیت، زندگی بهتر و رعایت حقوق بشر در قبال شهروندان افغانستان که در ایران حضور دارند، صورت گرفته است.

به نقل از اعلامیه، جانب ایران به افغانستان از رویه‌ی خوب و مدارا با شهروندان کشور در ایران، اطمینان داده است. همچنان دو طرف تأکید کرده‌اند تا مذاکرات را جهت تنظیم استخدام کارگران افغان در ایران ادامه دهند.

وزارت خارجه افزوده است که بر اساس این توافقات قرار است روند توزیع شناس‌نامه، صدور پاسپورت و تمدید کارت‌های اقامت و تثیبت هویت را آغاز کنند.

این وزارت با اشاره به وقایع اخیر غرق ‌شدن کارجویان افغان در مرز با ایران و آتش‌ گرفتن موتر حامل مهاجران افغان در ولایت یزد این کشور تأکید کرده است که این توافقات جهت خاطر جلوگیری از تکرار چنین وقایع «دردناک» صورت گرفته است.

آتش‌سوزی موتر پناه‌جویان افغان در ایران  - اسپوتنیک افغانستان
مشکل دائمی/ چرا پناهندگان افغان در ایران بازهم قربانی شدند؟

از سویی هم، بر اساس اعلام وزارت خارجه، افغانستان و ایران در مورد انتقال اجساد و مجروحین شهروندان کشور در حادثه‌ی یزد نیز توافق کرده‌اند.

دو طرف همچنان روی تقویت امنیت سرحد میان دو کشور، مبارزه‌ی مشترک با قاچاقبران انسان و جلوگیری از ترددهای غیرقانونی نیز به توافق دست یافته‌اند.

آقای اتمر دیروز در رأس یک هیأت بلند رتبه‌ی دولتی به ایران رفت. بر اساس اعلام وزارت خارجه، او در جریان این سفرش با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه‌ی ایران و علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی این کشور دیدار و گفت‌وگو کرده است.

هدف از سفر این هیأت به ایران، پرداختن به رویدادهای ناگوار اخیر برای مهاجران، جستجوی راه‌حل برای جلوگیری از تکرار این رویدادها، تقویت و توسعه‌ی همکاری‌های همه‌جانبه و مذاکرات در مورد سند همکاری‌های جامع بین دو کشور اعلام شده بود.

هیأت بلند رتبه‌ی دولت افغانستان در حالی برای پی‌گیری کشته‌ شدن مهاجران افغان در خاک در ایران، به تهران رفته است که در جریان دو ماه گذشته در دو رویداد جداگانه شماری از کارجویان و مهاجران افغان از سوی نیروهای ایرانی کشته و زخمی شده‌اند.

در رویداد اول که در مرز میان دو کشور در دهنه‌ی ذوالفقار رخ داد، شماری از کارجویان افغان از سوی نیروهای مرزی ایران مجبور به عبور از رودخانه‌ی هریرود شدند که در نتیجه شماری غرق و شماری دیگر نیز ناپدید شدند.

در رویداد دومی نیز در نتیجه‌ی شلیک نیروهای ایرانی به یک عراده موتر حامل شهروندان افغان در ولایت یزد ایران، سه نفر کشته و شماری هم زخمی شدند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала