فرستاده ویژه ملل متحد برای افغانستان: چشم انداز خوبی برای صلح افغانستان به میان آمده است

© Wikipedia / Shahunamaفرستاده ویژه ملل متحد برای افغانستان: چشم انداز خوبی برای صلح افغانستان به میان آمده است
فرستاده ویژه ملل متحد برای افغانستان: چشم انداز خوبی برای صلح افغانستان به میان آمده است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
فرستاده ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان گفته است، که اکنون در افغانستان چشم انداز خوبی برای صلح به میان آمده است. 
سفر فرستاده سازمان ملل برای افغانستان به ایران - اسپوتنیک افغانستان
سفر فرستاده سازمان ملل برای افغانستان به ایران

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آریانا نیوز، دیبورا لیونز فرستاده ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان گفته است که این کشور پس از چهار دهه جنگ، در حال حاضر فرصتی بی نظیر برای داشتن آینده درخشان و با ثبات تر دارد.

خانم لیونز روز پنجشنبه از طریق کنفرانس ویدیویی به شورای امنیت ملل متحد گفت که حتی در زمان همه گیری بی سابقه جهانی که دستاوردهای اجتماعی-اقتصادی افغانستان را که طی سال ها به سختی به دست امده اند، را تهدید می کند، اکنون لحظه “ظهور امید” است.

نماینده ملل متحد که نماینده خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان می باشد گفت که او “محتاطانه خوشبین” است که گفتگوها میان جمهوری اسلامی افغانستان و تیم مذاکره کننده طالبان چند هفته دیگر در دوحه آغاز شود.

او به جلسه شورای امنیت افزود: “از انجایی که دو طرف فکر می کنندگفتگوهایی طولانی و پیچیده خواهند داشت ، آنها را ترغیب نموده ام که برای موفقیت از خود انعطاف پذیری، دور اندیشی، تعهد به صلح و از همه مهمتر دلسوزی به مردم شان را نشان دهند.”

لیونز که رییس هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) نیز می باشد در مورد استقبال از اعلان رسمی آتش بس سه روزه در روزهای عید از سوی طالبان و دولت و کاهش خشونت، توضیحات ارایه کرد.

او به شورای امنیت گفت که ملل متحد آماده حمایت از گفتگوهای مستقیم صلح می باشد و گفت که او برای شناسایی و رسیدگی به نیازهای دو طرف با آنها در حال گفتگو بوده است، وی افزود: "کاهش خشونت برای ایجاد محیطی مناسب برای گفتگوهای صلح و هموار کردن راه برای آتش بس دایمی، ضروری است".

نماینده ملل متحد در مورد چگونگی دخیل بودنش با همکاران از منطقه و فراتر از آن توضیح داد و گفت که مطمین است که فضای سازنده برای پروسه صلح می تواند تقویت گردد. اما همزمان با ظهور فرصت های تازه برای صلح، کوید-۱۹ بر زندگی روزانه در افغانستان سایه افکنده است.

او با اشاره در مورد اینکه چگونه سخاوت دوامدار جامعه بین الملل می تواند ملل متحد را کمک نماید تا با دولت افغانستان به همه گیری کوید-۱۹ پاسخگویی ضروری داشته باشد، گفت: "تحت رهبری دولت افغانستان، ملل متحد از پاسخگویی هماهنگ برای مبارزه با این همه گیری، حمایت می‌کند".

بر علاوه ارایه یک چشم انداز برای صلح و مبارزه با کوید-۱۹ خانم لاینز پیشرفت ها در بخش حقوق بشر و وضعیت بشردوستانه را نیز برجسته نمود. او در مورد واقعیت های دردناک زندگی مردم و هزینه بشری جنگ افغانستان که هنوز هم باعث وارد آمدن تلفات ویرانگر بر افراد ملکی به ویژه کودکان می شود، صحبت کرد.

در پایان خانم لیونز تاکید کرد، که کوید-۱۹ تنها یک بحران صحی نیست. او این همه گیری را بحران چند بعدی خواند که کشوری را که در حال حاضر در وضعیت شکننده قرار دارد، تحت تاثیر قرار داده است. اما وی گفت ما با همکاری با یکدیگر می توانیم در کوید-۱۹ فایق آییم و از افغانستان در ابتدای پروسه نو ظهور صلح حمایت نماییم تا سرانجام مردم آن بتوانند به صلح پایدار که شایسته آن هستند، دست یابند.

او گفت: "ملل متحد در همکاری با مردم افغانستان در این زمان چالش بی سابقه و امید شکننده در کنار مردم افغانستان باقی خواهد ماند.” لاینز افزود: “مردم افغانستان در ترسیم راه شان برای رسیدن به صلح به دنبال راهنمای، حمایت و وحدت این شورا هستند".

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала