واشنگتن پست به دنبال نیویورک تایمز روسیه را به پشتیبانی از طالبان متهم کرد

© AP Photo / Hussein Sayedواشنگتن پست به دنبال نیویورک تایمز روسیه را به پشتیبانی از طالبان متهم کرد
واشنگتن پست به دنبال نیویورک تایمز روسیه را به پشتیبانی از طالبان متهم کرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
روزنامه های آمریکای یکی پی دیگری بدون ارائه هیچگونه مدرک و شواهدی، روسیه را به داشتن ارتباط با طالبان و پرداخت "پاداش" به این گروه برای کشتن نظامیان آمریکایی در افغانستان متهم می‌کنند.

به گزارش اسپوتنیک،  روزنامه آمریکایی واشنگتن پست، به تعقیب روزنامه  نیویورک تایمز، در گزارشی از "ارتباط" مسکو با گروه طالبان  و نقش آن در مرگ نیروهای نظامی ایالات متحده در افغانستان خبر داده است.

این روزنامه آمریکایی در مقاله‌ای  که در تاریخ 29 جون منتشر شده است، بدون ارائه هیچگونه مدرک و شواهدی در مورد حمایت مالی مسکو از طالبان و ارتباط روسیه با این گروه نوشته است.

این روزنامه ادعا می کند که افرادی که با اوضاع و احوال آشنا هستند ، نمی توانند با اطمینان بگویند که چه تعداد سربازان آمریکایی به دلیل گویا "پاداش روسیه با طالبان" جان باختند.

اما گفته شده است که در طی سال های 2018 تا سال 2020 حدود 25 تن از نظامیان آمریکایی در افغانستان، به دست طالبان کشته شده‌اند.

واکنش وزارت خارجه روسیه به گزارش نیویورک تایمز درباره پیوند روسیه و طالبان: نوشته های بیهوده - اسپوتنیک افغانستان
واکنش وزارت خارجه روسیه به گزارش نیویورک تایمز درباره پیوند روسیه و طالبان: نوشته های بیهوده

روزنامه واشنگتن‌پست ضمن تأیید محتوای گزارش نیویورک تايمز نوشته : هنگامی كه اعضای كابينه و شخص رئیس ‌جمهور از اقدامات روسیه در افغانستان از جمله اهداي پاداش به شبه ‌نظاميان اسلام‌گرا براي كشتن نيروهاي ائتلاف آگاه شدند، بحث های زیاد در درون دولت ترامپ اتفاق افتاد که چگونه به این اقدامات ضد منافع آمریکا پاسخ داده شود.

به نوشته واشنگتن پست، چند ماه پيش وقتي كه مقامات آمريكايي از اين موضوع آگاه شدند، جلسه‌اي در سطوح بالا برگزار و روي دو پاسخ محتمل به روس‌ها بحث شد:«ارسال پيامي دیپلماتیک به منظور ابراز نا رضایتی جدي و وضع تحريم‌هايي جديد عليه مسكو». اگر مقامات دولت آمریکااين گزارش را تاييد كنند يك سوال جدي به وجود خواهد آمد مبني بر اينكه چرا تاكنون دولت واكنش مناسبي به اين اقدام نشان نداده است. 

در گزارش واشنگتن پست همچنین آمده است که  ظاهرا، زلمی خلیلزاد فرستاده ویژه کاخ سفید برای افغانستان ، پیشنهاد کرد که یک جواب "مستقیم" به روسی داده شود، اما شورای امنیت ملی امریکا این گزارش ها "توطئه" خواند و  جدی نگرفت.

شایان ذکر است که پیشتر روزنامه نیویورک تایمز در مطلبی به نقل از منابع دولتی نامشخص گزارش داد، یک گزارش اطلاعاتی که مدعی است مسکو به شبه ‌نظامیان مسلح در افغانستان پول می‌داد تا سربازان آمریکایی را ترور کنند، به اطلاع ترامپ رسیده است. این روزنامه آمریکایی همچنین نوشت، ترامپ هنوز اقدامی درباره این گزارش نکرده است.

رئیس جمهور ایالات متحده، گزارش روزنامه نیویورک تایمز دربارۀ کمک مالی استخبارات روسیه به گروه طالبان را جعلی خواند.

ترامپ در صفحۀ تویترش نوشت که نیویارک تایمز باید این ادعایش را ثابت سازد و منبع بدون نام را که براساس آن گزارشش را تهیه نموده، افشا کند.

وزارت امور خارجه روسیه و سفیر این‌کشور  در ایالات متحده نیز این گزارش را رد کرده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان نیز  با رد این گزارش‌ها گفت، هدف این شایعات کارشکنی در مسیر خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان است. این سخنگو تاکید کرد که فعالیت‌های طالبان به هیچ نهاد اطلاعاتی یا کشور خارجی مرتبط نیست.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала