صلح افغانستان، محور گفتگوی خلیلزاد و وزرای خارجه کشور های آسیای مرکزی

© Photo / AMB Zalmai Khalilzadمذاکرات امریکا و طالبان راجع به آینده کشور بدون شرکت کابل
مذاکرات امریکا و طالبان راجع به آینده کشور بدون شرکت کابل  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا برای صلح افغانستان با وزیران خارجه‌ی کشورهای آسیای مرکزی درباره‌ی روند صلح افغانستان بحث و گفتگو کرد.

به گزارش اسپوتنیک، زلمی خلیلزاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی آمریکا برای صلح افغانستان با وزیران خارجه‌ی کشورهای آسیای مرکزی دیدار کرده است. در این دیدار، طرفین درباره‌ی روند صلح افغانستان گفت‌وگو کرده‌‌اند.

آقای خلیلزاد امروز (چهارشنبه، 11 سرطان) در رشته‌تویتی گفته است که این دیدار با وزیران خارجه‌ی ازبیکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقستان و قرقیزستان در قالب گروه C5+1، در شهر تاشکند، پایتخت ازبیکستان صورت گرفته است.

او افزوده است که پیشرفت‌های اخیر در روند صلح افغانستان، چگونگی ایفای نقش آسیای میانه در این روند و چگونگی بهره‌بری از صلح در توسعه‌ی اتصال منطقه‌ای، تجارت و انکشاف در منطقه محورهای بحث در این دیدار بوده است.

ویدیو کنفرانس عبدالله، غنی و خلیلزاد درباره صلح - اسپوتنیک افغانستان
ویدیو کنفرانس عبدالله، غنی و خلیلزاد درباره صلح

نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی آمریکا، افغانستان باثبات و رفاه را برای آسیای میانه و منطقه مهم خوانده، گفته است که کار مشترک آسیای میانه با افغانستان مستقل برای اتصال به آسیای جنوبی به نفع امریکا و منطقه می‌باشد.

در همین حال، او تأکید کرده است که کشورهای عضو گروه C5+1 نیاز خواهند داشت که با آغاز مذاکرات بین‌الافغانی، مشترکا برای ترویج و تشویق یک تفاهم سیاسی در مورد پایداری اقتصاد و اتصال منطقه‌ای کارکنند.

زلمی خلیلزاد ‌زاد در بیست‌وهشتم جون دور تازه‌ی سفرش در پیوند به صلح افغانستان را آغاز کرد. وزارت خارجه‌ی آمریکا در اعلامیه‌ای گفته بود که آقای خلیلزاد در جریان این سفر به قطر، ازبکستان و پاکستان می‌رود.

وزارت خارجه‌ی آمریکا همچنان گفته بود که به دلیل محدودیت سفر ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، خلیلزاد به افغانستان نمی‌رود، اما در جریان سفر با مقام‌های افغان از طریق ویدیو کنفرانس گفت‌وگو خواهد کرد.

او دیروز (سه‌شنبه، 9 سرطان) از طریق کنفرانس ویدیویی با رییس‌جمهور اشرف غنی و عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی صحبت کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала