اطلاعات آمریکا: هیچ شواهدی برای تصدیق "توطئه" میان روسیه و طالبان موجود نیست

© AFP 2023 / Jonathan Ernstاطلاعات آمریکا: هیچ شواهدی برای تصدیق "توطئه" میان روسیه و طالبان موجود نیست
اطلاعات آمریکا: هیچ شواهدی برای تصدیق توطئه میان روسیه و طالبان موجود نیست - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اطلاعات آمریكا ادعا می كند كه تا هنوز هیچ مدرکی برای اثبات "تبانی" بین روسیه و طالبان در اختیار آنها قرار نگرفته است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه آمریکایی  The New York Times شورای اطلاعات ملی ایالات متحده یاداشتی را فراهم کرده که می گوید: هیچ مدرک مستقیمی مبنی بر "تبانی" بین روسیه و جنبش تندرو طالبان در افغانستان وجود ندارد

منابع آژانس اطلاعاتی آمریكا در اول ماه جاری "جولای" گفتند كه نمایندگان سازمان اطلاعاتی آمریکا سندی را در اختیار آنان قرار دادند كه به گونه خلاصه داده مبنای اظهارات اولیه این روزنامه در مورد روسیه اساس آنها را تشکیل می‌داد.

طالبان در مورد اخذ پول از روسیه: ما مزدور کسی نیستیم - اسپوتنیک افغانستان
طالبان در مورد اخذ پول از روسیه: ما مزدور کسی نیستیم

این سند همچنین خاطرنشان می کند که آژانس امنیت ملی آمریکا، هیچگونه اطلاعاتی را در دست ندارد که نتیجه گیری در مورد "معامله" میان سازمان اطلاعات روسیه با طالبان را تأیید کند.

گفتنی است روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز پیشتر مدعی شده بود که مقامات نهادهای اطلاعاتی آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند که واحد «اطلاعات ارتش روسیه» بطور محرمانه به شبه نظامیان مرتبط با طالبان پول می‌دهد تا اقدام به کشتن نیروهای ائتلاف از جمله نظامیان آمریکایی در افغانستان کنند.

این روزنامه با استناد به مقامات آمریکایی و افغانی ادعا کرد که "رحمت عزیزی"  قاچاقچی مواد مخدر، میانجی‌گر اصلی دو طرف بوده است.براساس گزارش این روزنامه، رحمت عزیزی به یک پروژه ساختمانی در افغانستان وصل شده که توسط آمریکا رهبری می‌شد و سپس برای کار به روسیه رفته است.

به نوشته این روزنامه، مقامات افغان می‌گویند که عزیزی سال‌ها پول از اطلاعات نظامی روسیه را به شبه نظامیان مرتبط به طالبان انتقال می‌داد.

سخنگوی ریاست جمهوری روسیه درباره گزارش اخیر رسانه‌های غرب ابراز تاسف کرد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه می‌گوید: «اولا، این ادعا دروغ است، دوما، اگر در ایالات متحده آمریکا خدمات ویژه به رئیس جمهوری پاسخگو باشند، بنابراین پیشنهاد می‌کنم روی اظهارات مربوط به دونالد ترامپ که قبلاً این نشریات را ارزیابی کرده است، توجه کنید. سوما، فقط ما می‌توانیم، ابراز تاسف کنیم زمانیکه بزرگترین رسانه‌های محترم جهانی در سال‌های اخیر از انتشار گزارش‌های غیر واقعی دریغ نمی‌کنند. البته این کار به شهرت و اعتبار والای آنها کمک نمی‌کند».

پس از آن سفارت روسیه در واشنگتن اعلام کرد که به دلیل این مقاله دروغین در شبکه‌های اجتماعی فراخوان‌ها «تصفیه حساب با روس‌ها» پیدا شد. دیپلمات‌های روسیه، اطلاعات در مورد تهدیدها را به ارگان‌های مجری قانون و وزارت خارجه آمریکا منتقل کرده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала