95 درصد سیستم جمع‌آوری برقی مالیات وزارت مالیه غیرفعال است

© Photo / Facebook/MoF95 درصد سیستم جمع‌آوری برقی مالیات وزارت مالیه غیرفعال است
95 درصد سیستم جمع‌آوری برقی مالیات وزارت مالیه غیرفعال است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کمتیۀ نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری، می‌گوید که با وجود هزینه شدن میلیون‌ها افغانی روی ایجاد سیستم جمع‌آوری برقی مالیات (سکتاس) در وزارت مالیه، هم‌اکنون 95 درصد این سیستم غیرفعال است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، مسوولان این کمیته می‌گویند که برای جلوگیری از فساد در وزارت مالیه، نخست باید این سیستم برقی به‌کار شود.

این سیستم در حدود یازده سال پیش برای شفاف ساختن روند جمع‌آوری مالیات و جلوگیری از حیف ومیل درآمدها به‌کار شد.

کارمندان ممنوع الخروج شده وزارت مالیه تاکنون به سارنوالی معرفی نشده‌اند - اسپوتنیک افغانستان
کارمندان ممنوع الخروج شده وزارت مالیه تاکنون به سارنوالی معرفی نشده‌اند

میوند روحانی، رئیس دبیرخانۀ کمیتۀ نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری در این باره گفت: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که 95 درصد این سیستم غیرفعال است و در این بخش ما پیشنهاد کردیم که یا باید سیستم دیگر جایگزین سیستم سکتاس شود و یا اینکه این سیستم باید دوباره به‌کار انداخته شود تا جلو فساد گرفته شود».

نگرانی‌های وجود دارند که شماری از کارمندان وزارت مالیه برای حیف‌ومیل درآمدهای مالیاتی قصدآً این سیستم را غیرفعال نگه داشته‌اند.

اتاق تجارت وسرمایه‌گذاری می‌گوید که برقی نشدن روند جمع‌آوری مالیات، زمینۀ فساد بزرگ را در وزارت مالیه فراهم ساخته‌است.

به گفته مسوولان این اتاق، در موجودیت این سیستم در سال‌های گذشته در ولایت‌ها مالیات با شیوه‌های ده‌ها سال پیش گردآوری می‌شدند و در این بخش حتا کارمندان وزارت مالیه نیز از به‌کار گیری سیستم سکتاس آگاهی ندارند.

سید زمان هاشمی، رئیس هیئت عامل اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری گفت: «ما میلیون‌ها افغانی را مصرف می‌کنیم به یک سیستم، اما این سیستم را به‌کار گرفته نمی‌توانیم. این خود زمینه‌سازی فساد و حیف ومیل درآمدها در این بخش است».

وزارت مالیه، می‌پذیرد که نرم افزار سیستم سکتاس استهلاک شده‌است.

شمروز خان مسجدی، سخنگوی این وزارت می‌گوید که اکنون هم بخشی بزرگی از درآمدهای مالیاتی از راه این سیستم جمع‌آوری می‌شوند: «نود درصد هاردویر و سافت ویر سیستم درچند سال گذشته استهلاک شده بود و در سال 1388 بانک جهانی در بخش ماشین آلات آن کمک کرد».

این در حالی است که بارها مقام‌های وزارت مالیه برای جلوگیری از فساد در گمرک‌ها و نهادهای مالیه گیری، بر به‌کار شدن سیستم‌های برقی در این بخش‌ها تأکید کرده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала