حکومت بر رهانشدن زندانیان مشخص شده از سوی طالبان تأکید می ورزد

© Photo / FB/دفتر شورای امنیت ملی- د ملي امنيت شورا دفتر حکومت بر رهانشدن زندانیان مشخص شده از سوی طالبان تأکید می ورزد
 حکومت بر رهانشدن زندانیان مشخص شده از سوی طالبان  تأکید می ورزد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
قرار بود روز یکشنبه شماری از زندانیان طالبان از بند رها شوند، اما حکومت افغانستان می‌گوید که طالبان در رهایی زندانیان شان نباید چهره‌ها و افراد مشخص را معرفی کنند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه های کابل، صدیق صدیقی، سخنگوی رییس جمهور در این باره گفت: «امریکا با طالبان در بارۀ رهایی پنج هزار افراد صحبت کرده است، اما در بارۀ افراد مشخص که چی کسی رها شود و چی کسی رها نشود، توقع ما از طالبان هم این نیست که برای ما گوشزد کند که چی کسانی باید رها شوند».

حکومت افغانستان می‌گوید که تا اکنون چهار هزار و پانزده طالب را از بند رها شده است، اما از میان فهرست پنج هزار زندانی این گروه، ۵۹۷ تن آنان که مرتکب جنایت‌های جنگی شده اند و نیز رهایی آنان خلاف منافع ملی کشور است، رها نخواهند شد.

چهار ماه پس از امضای توافق نامه صلح میان امریکا و گروه طالبان، اکنون جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی رییس جمهور امریکا در گفت‌و‌گویی با یک رسانه هندی، در باره پابندی طالبان به عملی ساختن تعهدات شان در توافق نامه صلح بی‌باور نشان داده است و تأکید ورزیده است که طالبان به همان اندازه‌یی که در گذشته خطرناک بودند، اکنون هم خطرناک هستند.

آقای بولتون در گفتگو با تلویزیون "دی دی اندیا" گفت: «فکرمی کنم طالبان به همان اندازه‌یی که در گذشته خطر ناک بودند، اکنون هم خطرناک استند. فکرنمی‌کنم که آنان توافق نامه‌یی را که پذیرفته اند دنبال کنند. فکرنمی‌کنم که آنان کدام نیتی برای حرمت گذاشتن به این توافقنامه درپیوند با حکومت افغانستان داشته باشند. پرورش هراس‌افگنان چه داعش باشد، یا ا لقاعده یا دیگران، یک مشکل جدی است».

اما سخنگوی طالبان این گفته‌ها را رد می‌کند و می‌گوید که اعضای این گروه به عملی شدن توافق نامه صلح پابند هستند.

محمد سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر - اسپوتنیک افغانستان
طالبان گزارش رسانه آمریکایی در مورد "توطئه با روسیه" را رد کرد

با این همه در اوج تنش‌ها میان واشنگتن و مسکو در باره افغانستان، سوزان رایس، مشاور امنیت ملی امریکا در ریاست جمهوری بارک اوباما، از سیاست‌های دانلد ترمپ انتقاد کرده است.

بانو رایس در گفتگو با ان بی سی نیوز گفت: «پیام به ولادیمیر پوتین این است که شما می توانید سربازان امریکایی و زنان را با مصونیت مطلق از بین ببرید. "این یک افشاگری فوق‌العاده است. رییس جمهور ایالات متحده یک بی‌اعتنایی و بی پروایی کامل را به امنیت نیروهای امریکایی در یک منطقه جنگ زده نشان داده است».

فیض محمد زلاند، استاد دانشگاه گفت: «رهایی زندانیان نه تنها این که فضای اعتماد را به میان میاورد، بلکه برای آغاز گفت‌وگو‌های بین‌الافغانی و تعیین زمان این گفت‌وگوها هم کمک می‌کند.»

در همین حال طالبان گفته اند که حاضریم یک هفته پس از آزادی آخرین زندانی ما، مذاکرات را آغاز کنیم.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала