طالبان: حاضریم یک هفته پس از آزادی آخرین زندانی ما، مذاکرات را آغاز کنیم

© AP Photo / Hussein SayedAfghanistan's Taliban delegation arrive for the agreement signing between Taliban and U.S. officials in Doha, Qatar, Saturday, Feb. 29, 2020.
Afghanistan's Taliban delegation arrive for the agreement signing between Taliban and U.S. officials in Doha, Qatar, Saturday, Feb. 29, 2020. - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر می‌گوید بهتر خواهد بود اگر حکومت افغانستان با تعویق رهایی زندانیان طالبان، روند صلح را بیش از این به تعویق نیندازد.

به گزارش اسپوتنیک، سهیل شاهین ، سخنگوی رسمی دفتر سیاسی طالبان در قطر گفت: این گروه آماده است تا پس از آزادی همه زندانیان طی یک هفته مذاکرات با دولت افغانستان را  در قطر را آغاز کند.

وی گفت توافق با مقامات قطر از پیش آماده شده است.

شاهین افزود: "ما همیشه گفته‌ایم که آزادی زندانیان زودتر تکمیل شود تا راه برای آغاز گفت‌وگوهای بین افغانان هموار شود. از سوی ما روند آزادی زندانیان ادامه دارد و بیشتر سرعت می‌یابد، اما باید روند آزادی زندانیان در بند مانده ما به تعویق نیفتد؛ چرا که با این همه روند صلح به تعویق می‌افتد."

محمد سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر - اسپوتنیک افغانستان
طالبان گزارش رسانه آمریکایی در مورد "توطئه با روسیه" را رد کرد

 این در حالی است که پیش از این دولت افغانستان از عدم آزادی 597 نفر از زندانیان طالبان خبر داد و  گفت که این اعضای طالبان افرادی اند که به دلیل جرایم جنایی و اخلاقی زندانی شده‌اند و برخی از آن‌ها قاتلانی هستند که قانون اجازه آزادی آن‌ها را نمی‌دهد.

بر اساس توافقنامه آمریکا و طالبان که در 29 فبروری 2020  بین طالبان و دولت آمریکا به امضا رسید، دولت افغانستان باید در بدل آزادی یکهزار نفر از زندانیانش 5 هزار نفر از زندانیان طالبان را آزاد کند.

هر چند نزدیک به چهار ماه از توافق صلح امریکا با طالبان می‌گذرد اما تا کنون روند آزادسازی زندانیان کامل نشده است. دولت افغانستان اعلام می‌کند که تاکنون 4 هزار و 15 زندانی طالبان را آزاد کرده است و طالبان نیز از آزادی 732 نفر توسط این گروه خبر می‌دهد.

طالبان همواره آزادی تمام 5 هزار زندانی براساس فهرست ارائه شده این گروه را پیش‌شرط مذاکرات بین‌الافغانی دانسته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала