تأکید چین و پاکستان بر آغاز گفتگوهای میان افغانان و کاهش خشونت‌ها

© Photo / Twitter/mfa_afghanistan تأکید چین و پاکستان بر آغاز گفتگوهای میان افغانان و کاهش خشونت‌ها
 تأکید چین و پاکستان بر آغاز گفتگوهای میان افغانان و کاهش خشونت‌ها - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مقام‌های چین و پاکستان در یک نشست سه جانبه با افغانستان، از طالبان خواستند که خشونت‌ها را کاهش دهند تا زمینۀ برای آغاز گفتگوهای میان افغانان فراهم شود.

به گزارش اسپوتنیک، در این نشست سه جانبه که روز گذشته به میزبانی کابل برگزار شد، اسلام آباد و بیجینگ بر آغاز بی درنگ گفتگوهای میان افغانان تاکید ورزیدند.

براساس اعلامیه‌ی وزارت خارجه، در این نشست سه‌جانبه توافق شده است که بازگشت مهاجران افغان باید بخشی از روند صلح باشد و جامعه جهانی در تهیه‌ی یک نقشه‌ی راه مفید و زمان‌بندی‌شده برای بازگشت باعزت مهاجرین افغان نقش بازی کند.

پاکستان: روند صلح افغانستان باید شامل طرح بازگشت پناهندگان باشد - اسپوتنیک افغانستان
پاکستان: روند صلح افغانستان باید شامل طرح بازگشت پناهندگان باشد

از سوی هم، گران هیواد، سخن‌گوی وزارت خارجه در یک نشست خبری در کابل گفت که در این نشست در مورد مسایل مربوط به صلح افغانستان و توسعه‌ همکاری‌های سه‌جانبه و دوجانبه بحث و گفت‌وگو شده است. سه طرف در مورد همکاری‌ها برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا نیز بحث و گفتگو کرده‌اند.

آقای هیواد افزود که چین و پاکستان در این نشست بر کاهش خشونت‌ها و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی تأکید کرده‌اند. بیجینگ و اسلام‌آباد همچنان از روند صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها نیز اعلام حمایت کرده‌اند.

سخن‌گوی وزارت خارجه علاوه کرد که چین و پاکستان در این نشست از اقدامات دولت افغانستان برای رهایی زندانیان گروه طالبان نیز استقبال کرده و از طالبان نیز خواستند که دست از خشونت بردارند.

از سوی هم در این نشست، روی اجرای تفاهم‌نامه‌ی همکاری‌های امنیتی که در سال 2018 میلادی به امضا رسیده بود، تأکید شده است. سه کشور همچنان توافق کرده‌اند که روی این تفاهم‌نامه و مسایل مربوط به مبارزه با تروریزم در چارچوب نشست‌های سه‌جانبه و دوجانبه گفت‌وگو را ادامه بدهند.

حکومت افغانستان امیدوار است که گفتگوهای میان افغانان در همین ماه برگذار شود، اما منابع نزدیک به طالبان می‌گویند تا هنگامی که پنج هزار زندانی طالبان رها نشوند، این گروه حاضر به گفتگوهای میان افغانان نخواهد شد.

اما منابع نزدیک به طالبان می‌گویند که برای آغاز گفتگوهای میان افغانان باید پنج هزار زندانی طالبان از بند حکومت افغانستان رها شوند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала