طالبان در پنج ماه اخیر حدود شش هزار حمله انجام داده‌اند

© AFP 2023 / Noorullah Shirzada طالبان درپنج ماه اخیر حدود شش هزار حمله انجام داده‌اند
 طالبان درپنج ماه اخیر حدود شش هزار حمله انجام داده‌اند  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در یک ماه پیش از امضای موافقت نامه آوردن صلح به افغانستان و در چهار ماه پس از آن، طالبان ۵ هزار و ۹۴۲ حمله در کشور انجام داده اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع‌نیوز، بر بنیاد آماری از نهادهای امنیتی در این مدت که از آغاز ماه دلو پارسال تا اخیر ماه جوزای امسال را در برمی‌گیرد، نیروهای دولتی با پشتیبانی نیروهای خارجی نزدیک به یک هزار و ۶۰۰ صد حمله در برابر طالبان انجام داده اند.

بربنیاد این آمار، در این پنج ماه، در حالاتی، شمار حملات طالبان در یک روز تا نزدیک به صد و در یک هفته تا بیش از پنج صد هم رسیده بود.

با آن که کاهش خشونت‌ها، از مهم‌ترین بندهای موافقت‌نامه آوردن صلح به افغانستان بوده است؛ اما فهرستی که ظاهراً نهادهای امنیتی از حمله‌های طالبان در یک ماه پیش از امضای این موافقت‌نامه و در چهار ماه پس از آن، تهیه کرده‌اند، چیز دیگری نشان می‌دهد.

بربنیاد این آمار، در ماه دلو پارسال که هنوز موافقت‌نامه صلح میان امریکا و طالبان امضاء نشده بود، طالبان ۹۰۰ و پانزده حمله انجام دادند و در مقابل، نیروهای دولتی نیزدر این ماه، ۶۰۰ و سیزده حمله داشتند.

اما در ماه حوت که توافق‌نامه صلح واشنگتن و طالبان در هفته دوم آن ماه، نهایی شده بود، آمار نهادهای امنیتی می‌رساند که حمله‌های طالبان در این ماه، به بیش از یک هزار و سه ‌صد افزایش یافتند و هفته چهارم این ماه، با ۵۰۰ و یازده حمله طالبان، در صدر تمامی هفته‌های این پنج‌ماه درج شده در فهرست نهادهای امنیتی جا گرفته است. آن هم در اوضاعی که بربنیاد این آمار، شمار حمله‌های نیروهای دولتی در ماه حوت، تا ۲۰۰ و نه کاهش یافت.

در این آمار، از رسیدن شمار حمله‌های طالبان به بیش از یک ‌هزار و ۴۵۰، در ماه حمل نیز یاد شده است. روز دهم ماه حمل، با ۹۷ حمله طالبان، هم‌چون خشونت ‌بارترین روز در این پنج‌ ماه، بوده است. در این ماه، نیروهای دولتی، بیش از ۲۶۰ حمله داشتند.

نهادهای امنیتی، شمار حمله‌های طالبان را در ماه ثور هم، بیش از یک هزار و ۲۷۰ گفته‌اند؛ در حالی که در فهرست تهیه‌شده از سوی این نهادها، شمار حمله‌های نیروهای دولتی در این ماه، بیش از ۲۹۰ نگاشته شده است.

و اما به روایت این فهرست، در ماه جوزا، شمار حمله‌های طالبان بیش از یک هزار و ۱۰۰ بود؛ حال ‌آن که در هفته چهارم جوزا، بازهم شمار این حمله‌ها در یک ‌هفته، تا بیش از ۵۰۰ افزایش داشت. در این ماه، نیروهای دولتی، ۲۲۰ حمله انجام دادند.

رایزنی رئیس جمهور غنی با رهبری بانک جهانی - اسپوتنیک افغانستان
طالبان: اشرف غنی برای ترویج فرهنگ غیردینی در افغانستان تلاش دارد

طالبان تاکنون در باره این آمار نهادهای امنیتی چیزی نگفته‌اند؛ اما در بهار امسال، طالبان نیز فهرستی را پخش کردند که به گفته این گروه، شمار حمله‌های نیروهای امریکایی را بر طالبان، پس از امضای موافقت‌نامه صلح دربر می‌گرفت.

در این فهرست آمده بود که از روز نهم ماه مارچ سال روان میلادی تا روز دهم ماه اپریل، ۳۳ حمله هواپیماهای بی‌سرنشین و حمله‌های هوایی در ۱۹ ولایت کشور، در برابر طالبان انجام شده است.

در آن زمان، فرمانده کُل نیروهای خارجی در افغانستان، در واکنش به پخش این فهرست از سوی طالبان، گفت که نیروهای امریکایی به پشتیبانی از نیروهای امنیتی افغانستان ادامه می‌دهند و همه طرف‌ها، به ویژه طالبان، باید خشونت‌ها را کاهش دهند و اجازه بدهند تا روند سیاسی به نتیجه‌ برسد.  

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала