ارگ: طالبان تعهدات شان مبنی بر توافقنامه صلح را عملی نکرده اند

© Wikipediaارگ
ارگ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ریاست جمهوری می‌گوید که طالبان تعهدات شان را عملی نکرده اند و حرکت‌های این گروه پس از امضای توافق صلح باید زیر ذره بین قرار گیرند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، با آن که بر بنیاد توافق صلح امریاکا با طالبان در مدت ۱۳۵ روز باید نیروهای خارجی در افغانستان کاهش می‌یافت، خشونت‌ها کم می‌شدند و گفت‌وگوهای بین‌الافغانی آغاز می‌شدند، اما این مواد توافقنامه صلح عملی نشده اند.

بر بنیاد این توافقنامه باید شمار نیروهای امریکایی و کشورهای دیگر کاهش می‌یافت. شمار نیروهای امریکایی کاهش یافته است، اما در بارۀ شمار نیروهای کشورهای دیگر اطلاعات رسمی در دست نیست.

کرزی: ادامه جنگ توطئه‌های خارجی در برابر تلاش‌های صلح افغانستان است - اسپوتنیک افغانستان
کرزی: ادامه جنگ توطئه‌های خارجی در برابر تلاش‌های صلح افغانستان است

در این توافقنامه آمده است که نیروهای امریکایی از پنج پایگاۀ نظامی در افغانستان بیرون شوند، اما این نیروها تا کنون ازاین پایگاه‌ها بیرون نشده اند. ده روز پس از امضای این توافقنامه باید پنج هزار زندانی طالبان با یک هزار زندانی دولت افغانستان از زندان طالبان آزاد می‌شدند و سپس گفت‌وگوهای بین‌الافغانی آغاز می‌شد، روشن نیست که این گفت‌وگوها چی زمانی آغاز خواهد شد.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری گفت: "مسوولیت مهم شان کاهش چشمگیر خشونت و آتش اعلام ناشده بود، مسوولیت دیگر شان رهایی اسیران ما بود، مسوولیت دیگر این بود که با تمام گروه‌های تروریستی قطع رابطه کنند، اما گزارش اخیر سازمان ملل و گزارش‌های خود ایالات متحده امریکا شما دیدید که هنوز این کار صورت نگرفته، یعنی یک بار بزرگ مسوولیت این که پروسه صلح افغانستان کامیاب شود بر می‌گردد به شانه‌های طالبان".

بر بنیاد این توافق، طالبان مکلف دانسته شده اند که رابطه شان را با گروه‌های هراس‌افگن از جمله القاعده قطع نمایند، اما گزارش‌هایی از ادامه پیوند طالبان با گروه‌های هراس‌افگن وجود داشته اند.

نیک محمد نظری، سخنگوی والی بدخشان گفته است: "شب گذشته طالبان با کمیت بیش از هفتاد نفر، به کمک تروریستان بیرونی و داخلی حملات تهاجمی بالای یکی از پوسته‌های امنیتی در ولسوالی ارغنجخواه داشتند که در این حمله‌ها هفت پولیس ملی و محلی شهید شدند و دو تن زخم برداشته اند".

 طالبان درپنج ماه اخیر حدود شش هزار حمله انجام داده‌اند  - اسپوتنیک افغانستان
طالبان در پنج ماه اخیر حدود شش هزار حمله انجام داده‌اند

محبوب الرحمان طلعت، عضو شورای ولایتی بدخشان گفت: "در ولسوالی راغ هم عملیات داشتند بر پوسته‌های دولتی. داعشیان و القاعده به کمک طالبان حمله کردند".

تا کنون دولت افغانستان در حدود ۴هزار و ۲۰۰ زندانی طالبان را رها کرده است و طالبان نیز بیشتر از ۷۰۰ زندانی نیروهای دولتی را آزاد ساخته اند.

جاوید فیصل، سخنگوی دفتر شورای امنیت گفت: "اینها (طالبان) نه خشونت را کم کرده اند نه اسیران را آزاد ساخته اند نه هم توانسته اند رهبری شان برای صلح یک اجماع را ایجاد کنند".

بر بنیاد این توافقنامه پس از آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی در روز بیست ماه حوت سال گذشته، ایالات متحد امریکا روند بازنگری را در بارۀ برداشتن تحریم‌ها بر اعضای طالبان را تا ششم ماه سنبله آغاز می‌کرد و با آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی تا روز نهم ماه جوزای امسال در بارۀ برداشتن تحریم‌ها کارهایی را انجام می‌داد، اما این کارها تا کنون انجام نشده اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала